دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ مرجان ضیایی: رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال صندوق بازنشستگی مس با شرکت‌های وابسته به استان کرمان که از مطالبات جدی مجمع نمایندگان استان کرمان است، به زودی تحقق خواهد یافت. محمدمهدی زاهدی افزود: با فعالیت‌ها و پیگیری‌های مستمر مجمع نمایندگان استان کرمان و در نشست اعضای مجمع با وزیر صنعت، معدن و تجارت به توافقات مناسبی برای ایجاد تحول در صنعت مس و فولاد استان کرمان دست یافتیم.

پروفسور زاهدی با اشاره به وجود ۶۴ درصد ظرفیت مس کشور در استان کرمان و کشف و شناسایی معادن و ذخایر جدید مس در این استان و نیز حضور۹۴ درصد بازنشستگان صنعت مس در کرمان، گفت: با موافقت وزارت صنایع مقرر شد در قالب برنامه زمان بندی و با تشکیل ستاد انتقال، صندوق بازنشستگی مس و مجموعه‌های وابسته به کرمان انتقال یابد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نهم، همچنین از تاثیر گردش مالی صنعت مس در استان به عنوان یکی از موارد تاثیرگذار در توسعه کرمان سخن گفت و با یادآوری اینکه صندوق بازنشستگی صنعت مس حدود ۱۰۰ شرکت وابسته دارد، افزود: با وجود تصریح در اساسنامه این صندوق و نیز تاکید دولت مبنی بر استقرار صندوق بازنشستگی مس در کرمان، این موضوع تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

زاهدی از توافق برای حضور کرمانی‌های متخصص در جمع اعضای هیات مدیره صندوق بازنشستگی، شرکت‌های وابسته و نیز باشگاه ورزشی صنعت مس کرمان خبر داد و گفت: ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین دستی مس در استان کرمان و زون‌هایی برای واحد‌های پایین دستی مس در این شهرک هم در حال پیگیری است.

محمدمهدی زاهدی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به صنایع مس و فولاد که می‌تواند موتور شتاب و محرک توسعه اقتصادی استان باشد، گفت: تاکنون در استان کرمان، کارخانه فولاد وجود نداشته و سنگ آهن استان کرمان به صورت خام به سایر استان‌های کشور صادر شده است که با تسریع در تحقق مصوبات سفرهای استانی دولت به این روند خاتمه داده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس توافق دیگری با وزارت صنایع، قرار است با تشکیل ستادی، برنامه زمان بندی برای انتقال شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به استان کرمان تهیه شود و مطابق با برنامه زمان بندی، این شرکت به دلیل وجود ۹۴درصد معادن ایران در کرمان به این استان انتقال یابد.