دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک‌رفتار: رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از برآورد اولیه خسارت یک‌هزار و ۸۵۹ میلیارد ریالی به بخش‌های مختلف کشاورزی در مناطق زلزله‌زده خبر داد. دکتر مسعود محمدیان در جلسه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: خسارات وارده به احشام که موجب تلف شدن دام‌های سنگین و سبک در شهرستان اهر شده است، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده و ۳۶۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال نیز به جایگاه‌های دامی این شهرستان، خسارت وارد شده است.

وی در ادامه خسارات وارده به بخش کشاورزی در ۶۸ روستای خسارت‌دیده شهرستان اهر را ۶۴۹ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: میزان خسارات وارده به محصولات زراعی و باغی این شهرستان ۱۰۲ میلیارد ریال و همچنین مبلغ ۱۶۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال نیز به منابع آب و خاک خسارت وارد شده و در کنار آن، خسارات وارده به ادوات کشاورزی موجود در سطح روستاهای این شهرستان، ۳۳۰ میلیون ریال گزارش شده است.

محمدیان با اشاره به وارد آمدن ۵۷۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال خسارت به بخش کشاورزی شهرستان ورزقان در ۹۴ روستا گفت: خسارات وارده به احشام ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، اماکن دامی۲۸۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، محصولات زراعی و باغی ۱۲۰ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال، منابع آب و خاک ۱۶۳ میلیارد ریال و همچنین ادوات کشاورزی یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان، خسارات وارده به بخش کشاورزی شهرستان هریس را نیز ۴۹۶ میلیارد ریال در ۵۵ روستای آسیب‌دیده از زمین‌لرزه اعلام کرد و افزود: خسارات وارده به احشام این شهرستان ۱۰ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال، اماکن دامی ۲۸۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال، محصولات زراعی و باغی ۸۶ میلیارد ریال، منابع آب و خاک ۱۱۴ میلیارد و ۴۵ میلیون ریال بوده و همچنین به ادوات کشاورزی یک میلیارد ریال خسارت وارده شده است.

دکتر محمدیان با بیان اینکه به واحدهای دامی ۲۱ روستای شهرستان تبریز نیز خسارت وارد شده است، افزود: بخش‌های دامی روستاهای سفیدان جدید، سفیدان عتیق، کنزنق، اولی‌کندی، گوی‌بلاغ، نصرت‌آباد، مشیرآباد، گلوجه، کوربلاغ علیا، کمانج علیاوسفلی، طویقون، اسکندر، ایستیار، ملک کیان و ... خسارت ۳۰ الی ۱۰۰ درصد را متحمل شده‌اند که کارشناسان بیمه در حال بررسی میزان خسارت برای پرداخت غرامت به بخش‌های کشاورزی این مناطق هستند.

وی از پرداخت ۱۷۶ میلیون ریال غرامت بیمه توسط بانک کشاورزی به آسیب‌دیدگان حوادث زلزله در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: همچنین در شهرستان ورزقان ۱۸ میلیون ریال و در شهرستان هریس نیز ۱۱۳ میلیون ریال به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی این مناطق از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شده است.