دنیای اقتصاد - همدان- مجید ملکیان: تصفیه‌خانه آب و فاضلاب همدان به عنوان نخستین طرح مهر ماندگار استان همدان با حضور وزیر نیرو و مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید. مجید نامجو، وزیر نیرو درمراسم افتتاح این طرح گفت: با افتتاح این طرح در بخش نیروگاهی کشور ۳۷هزار و ۵۰۰مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده می‌شود این در حالی است که ظرفیت برق کشور از ابتدای دولت نهم حدود۳۷مگاوات بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب‌رسانی به همدان از سد تالوار جزو اولویت‌های وزارت نیرو است که تمام تلاش خود را در افتتاح هرچه سریع‌تر این طرح به کار خواهیم بست.

نامجو در ادامه گفت: اعتبار استان همدان در وزارت نیرو در سال گذشته، برابر ۱۱۱میلیارد ریال بوده است که درسال جاری، ۱۴۶درصد رشد داشته است.

در ادامه مدیر آب و فاضلاب استان همدان نیز طرح تصفیه‌خانه فاضلاب همدان را از بی‌نظیرترین طرح‌های فاصلاب در کشور برشمرد و افزود: سال ۷۱ طرح جامع شبکه جمع‌آوری و احداث تصفیه‌خانه همدان تصویب شد و از سال ۷۴عملیات لوله‌گذاری شبکه اجراشده است.

مرتضی عزالدین گفت: ۳۶۰میلیارد ریال هزینه‌های طرح از محل بانک توسعه اسلامی ومنابع داخلی شرکت آبفا تامین شد. مدیر آبفای استان همدان با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب همدان درزمینی به مساحت یکصد هکتار و در چهار مدول طراحی شده است، گفت: درحال حاضر تصفیه‌خانه همدان برای جمعیت ۵۰۰هزار نفر و در دو مدول طراحی شده است.

وی در خاتمه افزود: علاوه برفاضلاب شهر همدان، فاضلاب شهرهای بهار، جورقان، صالح‌آباد ولالجین نیز به این تصفیه‌خانه منتقل می‌شوند.