دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت گاز کردستان، اتمام طرح‌های مهر ماندگار این شرکت را نیازمند تامین ۴۸۲ میلیارد اعتبار دانست و گفت: عملیات اجرایی این طرح‌ها در استان آغاز شده و تسریع در روند اجرای این طرح‌ها نیاز به تامین به موقع اعتبارات دارد. مهندس محمد مهدی مهدوی، سهم شرکت گاز استان کردستان از طرح‌های مهر ماندگار را گازرسانی به یکصد روستا و همچنین گازرسانی به شهرهای شویشه، صاحب و اورامان عنوان کرد.

به گفته وی برای اجرای این طرح‌ها در مجموع ۴۸۲ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که در صورت تامین به موقع این میزان اعتبار تا شهریورماه سال آینده این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین گفت: با گازرسانی به این تعداد شهر و روستا، ۹ هزار و ۷۰۰ مشترک جدید به جمع مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در استان اضافه خواهد شد.

وی گفت: این طرح‌ها را با فرض قطعی بودن تامین اعتبارات مورد نیاز، شروع کرده‌ایم.

وی طرح‌های مشمول مهر ماندگار شرکت گاز استان را جزو مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به استان دانست و گفت: مصوبات دور سوم سفر دولت به استان در بخش گازرسانی به عنوان طرح‌های مهر ماندگار معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به یکصد روستا در دور سوم سفر دولت به تصویب رسید، گفت: برای گازرسانی به این تعداد روستا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی در ادامه گازرسانی به شهر شویشه را از دیگر طرح‌های مهر ماندگار عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح از دی ماه سال گذشته آغاز شده و اکنون با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

وی، میزان اعتبار این طرح را ۸۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در صورت تامین به موقع اعتبار تا دهه فجر امسال طرح گازرسانی به شهر شویشه به بهره‌برداری می‌رسد و ساکنان این شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

وی گازرسانی به این شهر را از محل مصوبات سفر هیات دولت اعلام کرد و گفت: گازرسانی به شهر شویشه به طول ۳۸ کیلومتر به وسیله خط لوله ۱۰ اینچ انجام می‌شود.

به گفته وی برای گازرسانی به این شهر سه ایستگاه تقلیل فشار ساخته شده که از این طریق ۶۰ روستای منطقه نیز گازدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان، به صعب‌العبور بودن منطقه اشاره کرد و گفت: به‌رغم مشکلاتی که به دلیل کوهستانی و سخت بودن منطقه با آن مواجه بودیم؛ اما خوشبختانه پیشرفت اجرای پروژه با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان، با اشاره به اینکه اورامان از اردیبهشت ماه امسال رسما به شهر ارتقا یافته آن را تنها شهر باقیمانده برخوردار از گاز طبیعی استان دانست و گفت: بسترهای لازم برای گازرسانی به این شهر کاملا فراهم شده و به زودی اجرای خط انتقال گازسانی به این شهر را آغاز می‌کنیم.

مهدوی با اشاره به اینکه اکنون روستای دزلی در مسیر شهر اورامان از نعمت گاز طبیعی برخوردار است، اظهار کرد: از این روستا خطی به طول هشت کیلومتر به سمت روستای درکی در نزدیکی شهر اورامان در دست اجرا است که با اتمام این خط و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز فاز بعدی گازرسانی به اورامان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای گازرسانی به شهر اورامان را حدود ۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی مسیر گازرسانی به این شهر را بسیار سخت، سنگلاخی با شیب و گردنه‌های تند دانست و گفت: کار اجرایی در این مسیر هزینه‌بر و نیاز به تامین به موقع اعتبار دارد.

وی در مورد گازرسانی به شهر صاحب نیز گفت: عملیات گازرسانی به این شهر شامل دو فاز اجرای خط انتقال به طول ۱۸ کیلومتر خط ۱۰ اینچ و تاسیسات داخل شهری می‌باشد که پیمانکار اجرای تاسیسات داخل شهری صاحب در هفته آینده انتخاب خواهد شد.

بر اساس این گزارش اکنون ساکنان ۲۲ شهر و ۵۷۲ روستای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و باتوجه به پروژه‌های در دست اقدام در پایان سال جاری تعداد شهرهای گازدار استان به ۲۴ و تعداد روستاهای گازدار نیز به ۷۰۰ مورد ارتقا خواهد یافت.