دنیای‌اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از آغاز لایروبی بخشی از رودخانه کارون در مقطع اهواز در سال‌جاری خبر داد. فتح‌الله دهکردی گفت: در سال‌جاری لایروبی رودخانه کارون از ۳۰۰ متر بالا‌تر از پل سوم تا پل ششم آغاز می‌شود.

وی حجم عملیات لایروبی کارون در این مقطع را ۲ میلیون مترمکعب با قرارداد ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح طی دو سال به انجام می‌رسد، اما در صورت تامین اعتبار لازم در مدت ۱۸ ماه نیز قابل اجراست.

دهکردی اظهار کرد: با انجام لایروبی تعداد زیادی از جزایر به وجود آمده در رودخانه کارون حذف و سواحل جزیره شادی نیز ساماندهی می‌شود. به گفته وی، جزیره شادی و یکی دو جزیره دیگر کارون که لزومی به برداشتن آنها نیست در رودخانه باقی می‌مانند.

وی درباره اثرات لایروبی کارون گفت: با این عملیات چهره نامناسبی که رودخانه به دلیل رسوبات بیش از حد داشت تغییر می‌کند و مردم بعد از سال‌ها این رودخانه را در عرض خود و با آب مناسب خواهند دید.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با انجام لایروبی، سرعت آب در محدوده شهری افزایش می‌یابد و رودخانه امکان خودپالایی را خواهد یافت.

وی تصریح کرد: به موازات عملیات لایروبی، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از جمله فاضلاب به رودخانه کارون نیز پیگیری می‌شود و شرکت آب و فاضلاب اهواز موظف شده ورود تمام آلاینده‌ها را حذف کند.

دهکردی همچنین گفت: نخستین عملیات لایروبی کارون در مقطع شهری اهواز از سال ۸۵ در بالادست پل هفتم آغاز و طی آن ۲۰۰ هزار مترمکعب رسوب برداشته شد.

وی افزود: در سال ۸۶ حدفاصل پل پنجم اهواز حدود ۸۰۰ هزار مترمکعب از رسوباتی که خروج آب از مقطع شهری را با مشکل مواجه کرده بود، تخلیه شد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه در مورد لایروبی کارون در محدوده شهری خرمشهر با بیان اینکه چهره نازیبای رسوبات و نی‌ها این محدوده را اولویت‌دار کرده، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب لایروبی صورت گرفته و امسال نیز لایروبی ۵۰۰ هزار مترمکعب در دستور کار است.

وی افزود: لایروبی ۳۵۰ هزار مترمکعب از رسوبات بهمنشیر در آبادان نیز دو ماه پیش به اتمام رسید و در صورت تامین اعتبار کافی لایروبی ۳ میلیون مترمکعب از رسوبات رودخانه بهمنشیر در آبادان را می‌توان آغاز کرد.

به گفته وی، رودخانه اروند تاکنون لایروبی نشده و باید در یک کمیته مشترک بین ایران و عراق اجرا شود.