دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: استاندار هرمزگان با اعلام ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی در چهار ماه امسال در استان گفت: تعهد هریک از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی هرمزگان برای ایجاد اشتغال در سال‌جاری مشخص شده و باید تمامی مجموعه‌ها برای تحقق این تعهد تلاش بیشتری داشته باشند. ابراهیم عزیزی در کارگروه اشتغال استان افزود: امسال ایجاد ۵۰ هزار شغل جدید در استان پیش‌بینی شده که از این رقم تاکنون حدود ۱۲ هزار فرصت شغلی که حدود ۲۴ درصد است، محقق شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان تصریح کرد: با این ارقام نمی‌توان مدعی شد که ادارات و دستگاه‌های دولتی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند.وی ادامه داد: تعدادی از شرکت‌ها و صنایع بزرگ که تعهدات آنها برای ایجاد اشتغال زیاد بوده است در تحقق تعهدات خود موفق نبوده‌اند که این امر موجب کاهش میزان اشتغال شده و برای جبران آن، میزان اشتغال تا نشست بعدی کارگروه باید معادل ۵۰ درصد تعهد سالانه باشد. استاندار هرمزگان اضافه کرد: شرکت‌های زیر مجموعه گاز از جمله بخش‌هایی هستند که در ایجاد اشتغال کم کاری داشته‌اند و وضعیت آنها به صورت نامه در اختیار وزیر مربوطه قرار خواهد گرفت.

عزیزی، شیلات را نیز از دیگر حوزه‌های مهم در ایجاد اشتغال اعلام و اضافه کرد:این مجموعه نیز باید هرچه سریع‌تر ‌تمامی درخواست‌های مجوز صید که از طریق نامه متقاضیان به رییس‌جمهور، استاندار و دیگر رده‌ها مطرح شده را جمع‌آوری، یکپارچه و برای واجدین شرایط مجوز صادر کند.

رییس شورای اشتغال استان هرمزگان تاکید کرد: ایجاد اشتغال به عنوان زمینه‌ساز توسعه، امنیت و رفاه یک ضرورت برگشت‌ناپذیر است که به مهم‌ترین اولویت کاری دولت تبدیل شده است. عزیزی، اقدامات اشتغالزای دولت در بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت را مبنای حرکت سایر مجموعه‌ها دانست و تاکید کرد: هماهنگی سیستم بانکی با مجموعه مدیریتی استان مسیر ایجاد اشتغال را تسهیل می‌کند.

استاندار هرمزگان همچنین با اظهار نارضایتی شدید از اقدام نکردن دستگاه‌های فرهنگی برای تصحیح فرهنگ کار و بازتعریف آن در جامعه متذکر شد: متاسفانه در تعریف فرد شاغل اداره به جای اراده قرار گرفته و اشتغال مولد به فراموشی سپرده شده و متولیان فرهنگی جامعه نیز در این زمینه هیچ حساسیت و اقدامی نداشته‌اند.

عزیزی تاکید کرد: باید از ظرفیت رسانه‌های استان و دیگر ابزارها و امکانات و زیرساخت‌های فرهنگی مانند مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش برای تصحیح نگاه راحت طلبانه به مساله اشتغال کمک گرفته شود. در نشست شورای اشتغال استان آخرین وضعیت تحقق تعهدات دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در ایجاد اشتغال سال‌جاری مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفت.