دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: در چهار ماه نخست سال‌جاری ۱۰۱ هزار و ۳۴۲ تن کالا به ارزش ۸۹ میلیون دلار، از طریق گمرک استان قزوین به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۱ درصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش عمده کالاهایی که از گمرک استان صادر شده مواد شوینده، کاشی و سرامیک، مصنوعات مسی، لوازم برقی، سایر کالاهای صنعتی، شیشه و آیینه، مصنوعات پلاستیکی و ملامین، آهن آلات و فولاد، مس به صورت شمش و غیره بوده است که به کشورهای عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ازبکستان و غیره صادر شده است.

این گزارش می‌افزاید: همچنین در این مدت ۴۳ هزار و ۲۳۲ تن کالا به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار، معادل ۲۹۳۰ میلیارد ریال از طریق گمرک استان ترخیص شده که این میزان واردات از لحاظ وزنی ۹ درصد و از نظر ارزش نیز ۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی در این مدت شامل کشنده تریلر و قطعات، کمپرسور کامل، سواری، مخازن گاز طبیعی، اجزا و قطعات کولر، کامیون، ماشین‌آلات خط تولید شیشه و پوکه آمپول با لوازم مربوطه، پلیکربنات صنعتی، قطعات تریلر، کاتدمس، اتصالات آلومینیومی، پودر نوشیدنی، آدامس بدون قند، نوار لاستیکی، رول کائوچو و غیره بوده است.

این کالاها از کشورهای چین، آلمان، هلند، ترکیه، جمهوری کره، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، برزیل، فرانسه، بلژیک، تایلند، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، هند، تایوان، سوئیس، اتریش، تاجیکستان و ... به این گمرک وارد شده است.

بر اساس این گزارش گمرک استان قزوین در این مدت ۵۵۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.