دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: تا پایان امسال واگذاری مسکن به تمامی متقاضیان در این استان به روز می‌شود. مهندس محمد نادر محمدزاده با بیان این خبر گفت: هم‌اکنون ساخت بیش از ۵۱ هزار واحد مسکونی مهر در استان قزوین در دست اجراست و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته واگذاری مسکن در استان قزوین تا پایان سال‌جاری به روز شده و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند پس از طی تشریفات اداری مسکن خود را تحویل بگیرند.

وی، با ارائه گزارشی از مراحل ساخت مسکن مهر در این استان از واگذاری ۳۰ هزار واحد مسکونی مهر تا پایان امسال خبر داد و گفت: این واحدها در سه مرحله و به طور میانگین در هر مرحله ۱۰ هزار واحد واگذار می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین، تعداد واحدهای مسکونی موجود در استان را ۲۰۰ هزار واحد اعلام و اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۵ درصد کل واحدهای مسکونی کل استان در دست ساخت است که با این حساب نیاز تمام افراد فاقد مسکن برطرف خواهد شد که این موضوع نقش موثری در خارج شدن مسکن از کالای سرمایه‌ای و تبدیل آن به کالای مصرفی و تنظیم بازار خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین اظهار کرد: عملیات اجرایی مسکن مهر در استان قزوین نیز با ۱۵ هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی‌ها آغاز شد که بخش اعظم آنها یا تحویل متقاضیان شده یا در حال طی مراحل نهایی هستند که امیدواریم تا پایان نیمه اول امسال تحویل داده شود. وی افزود: در مرحله بعدی طرح‌های سه جانبه ساخت مسکن مهر شامل ۱۶ هزار واحد در استان قزوین آغاز شد که عمده این واحدها هم‌اکنون در مرحله نازک کاری و سفت‌کاری است که انتظار داریم حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار واحد آن تا پایان سال‌جاری و مابقی اوایل سال آینده واگذار شود.

محمدزاده،با بیان اینکه ساخت مسکن مهر به صورت خود مالکی به طور مستمر در استان ادامه دارد، یادآور شد: هدفگذاری مسکن مهر برای اقشار متوسط به پایین جامعه بوده و افرادی که فاقد آورده اولیه باشند، می‌توانند برای خانه‌دار شدن از نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی و خیران مسکن‌ساز کمک بگیرند. این مسوول، ضمن تشریح برنامه‌های صنعتی‌سازی در طرح مسکن مهر استان قزوین تصریح کرد: هم‌اکنون برای ساختمان سنتی ۲۰۰ میلیون ریال، نیمه‌صنعتی ۲۲۰ میلیون ریال و صنعتی ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات اعطا می‌شود. به گفته محمدزاده هم‌اکنون ۱۰۰ درصد طرح‌های سه جانبه و در مجموع ۶۵ درصد پروژه‌های مسکونی مهر در استان قزوین به صورت صنعتی ساخته می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در زمینه بهسازی بافت فرسوده گفت: هم‌اکنون در شهر قزوین ۴۰۰ هکتار و در کل استان ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که بخشش ۷۵درصدی عوارض و یک طبقه تراکم رایگان از سوی شهرداری و اعطای وام ۲۰۰ میلیون ریال از جمله مشوق‌های پیش‌بینی شده برای تسریع در نوسازی این بافت محسوب می‌شود.