دنیای اقتصاد - رشت - محدثه بی‌آزار: به منظور تامین برق و پاسخگویی به روند رو به رشد نیازهای انرژی بخش‌های صنعتی و تجاری، نیروگاه برق مقیاس کوچک در منطقه آزاد انزلی و در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

مهندس سعید رحیمی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر گفت: روند ساخت این طرح از سوی بخش خصوصی و با مشارکت یکی از بانک‌های عامل کشور انجام می‌شود. وی با بیان اینکه نیروگاه مولد مقیاس کوچک مجموعه‌ای از تاسیسات تولید برق است که اتصال آن به شبکه توزیع از نظر فنی امکان‌پذیر می‌باشد، افزود: زمان بهره‌برداری این پروژه در نیمه دوم سال ۹۲ خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: کاهش تلفات برق، دستیابی به بهره‌وری بسیار بالا از طریق تولید همزمان برق و حرارت، سازگاری با برنامه‌های پدافند غیرعامل، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و پاسخگویی به بخشی از نیاز شبکه برق از مهم‌ترین مزایای نیروگاه برق مقیاس کوچک منطقه آزاد انزلی است.

رحیمی هزینه اجرای این طرح را ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: دارا بودن حجم کم، نصب آسان، قابلیت جابه‌جایی، عدم وابستگی به زیرساخت‌های انتقال و توزیع شبکه برق، امکان اتصال به شبکه‌های محلی و بازگشت سرمایه از طریق فروش برق مازاد از دیگر مزایای چنین نیروگاه‌هایی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان خاطرنشان کرد: براساس برنامه پنجم توسعه کشور تا پایان این برنامه باید ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید برق از طریق تولید پراکنده در کشور ایجاد شود و منطقه آزاد انزلی با بهره‌برداری از این نیروگاه نخستین گام را برای استفاده از تکنولوژی نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک در استان برمی‌دارد.