دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: استاندار خوزستان از اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح آبرسانی غدیر در قالب «طرح مهر ماندگار» خبر داد. سیدجعفر حجازی با بیان اینکه خوزستان بیشترین طرح‌ها را در طرح مهر ماندگار به خود اختصاص داده است، افزود: این اعتبارات در دو مرحله اختصاص می‌یابد و آب شهرهای دشت آزادگان، اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان و شهرها و روستاهایی که در مسیر هستند، تامین می‌کند.

به گفته وی، منبع مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر همانند مرحله نخست آن از رودخانه کرخه است، اما مرحله سوم که بعد از دولت دهم باید اجرا شود از سد دز تامین می‌شود.

استاندار خوزستان همچنین از اجرای ۱۲ طرح شبکه آبیاری و زهکشی در استان در قالب طرح مهر ماندگار خبر داد و افزود: این طرح‌ها ۷۰ هزار هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد و ۲۵ درصد تمام شبکه‌هایی است که تا کنون در استان اجرا شده است.

رییس شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون ادامه داد: اتمام تصفیه خانه شرق اهواز نیز در لیست پروژه‌های مهر ماندگار قرار داد و بر این اساس ۳۶ میلیارد تومان به این طرح اختصاص می‌یابد.

وی تاکید کرد: با اجرای تصفیه‌خانه شرق اهواز تا پایان امسال و با وجود تصفیه‌خانه غرب، دیگر هیچ فاضلابی به کارون تخلیه نمی‌شود.

حجازی در ادامه گفت: در بخش صنعت نیز پنج واحد پتروشیمی و هفت واحد صنعتی غیر پتروشیمی نیز در این لیست قرار گرفته است، همچنین طرح‌های عمرانی دیگری چون اجرای آزادراه پل زال ـ اندیمشک، اتمام جاده دو بانده اهواز ـ ملاثانی ـ شوشتر، دزفول ـ اندیمشک، اهواز ـ چذابه و بیمارستان‌های مسجدسلیمان، رامهرمز، باغملک، اروندکنار و گتوند نیز در شمار پروژه‌های مهر ماندگار قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح احداث شبکه‌های فاضلاب شهرهای استان اسفند ماه گذشته ۲۷۰ میلیارد تومان فروش رفته و مرداد ماه امسال نیز ۳۱۰ میلیارد تومان فروخته می‌شود، اظهار کرد: این طرح هنوز به پروژه‌های مهر ماندگار اضافه نشده، اما پیش‌بینی شده که بعد از مرحله دوم در این لیست قرار گیرد.

استاندار خوزستان همچنین از تصویب ۱۳۵ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به متروی اهواز خبر داد و گفت: این اعتبار برای ساخت شش ایستگاه نخست این طرح تخصیص داده می‌شود و پس از طی مراحل قانونی برای خرید تجهیزات از خارج از کشور اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اعتبارات فاینانس نیز در حال پیگیری است، البته هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

حجازی با بیان اینکه تلاش‌ها برای الحاق پروژه قطار شهری به طرح مهر ماندگار در حال انجام است، گفت: با توجه به اینکه عملیات اجرایی ۱۴ ایستگاه قطار شهری اهواز به اتمام رسیده، در جلسه‌ای با حضور نماینده ویژه رییس‌جمهور در طرح مهر ماندگار (محرابیان) زمان‌بندی حفاری تونل و ریل‌گذاری بررسی می‌شود تا از اتمام مرحله نخست تا یک سال آینده اطمینان حاصل شود.