دنیای اقتصاد - اصفهان - فرزانه احمدی: رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به برگزاری هفته‌های فرهنگی اصفهان در شهرهای مختلف دنیا گفت: در سال‌جاری هفته فرهنگی اصفهان در شهر دوبلین کشور ایرلند برگزار شد که بسیاری از دیپلمات‌های این کشور در آن شرکت کردند. اکنون هم این برنامه در بیروت در حال برگزاری است. نوریان افزود: همچنین هفته فرهنگی اصفهان مهرماه در اوکراین و آذر ماه در سن پترزبورگ برگزار می‌شود.

وی اولویت کاری این نمایندگی در حوزه اقتصادی را ایجاد ارتباط میان مراجع تجاری سایر کشورها با همتایان آنها در اصفهان دانست و افزود: در سه ماه ابتدایی سال‌جاری دو هیات بلندپایه تجاری از کشورهای افغانستان و پاکستان در اتاق بازرگانی اصفهان حضور یافتند.

نوریان اضافه کرد: هیاتی تجاری از شهر اصفهان نیز برای ساخت هتل و ایجاد یک مرکز تجاری مخصوص اصفهان به سیرالئون سفر کرده‌اند.

وی اعلام کرد: در آینده نیز قرار است هیاتی تجاری از اصفهان عازم ایتالیا شود که سفیر ما در این کشور، مذاکرات لازم را انجام داده است.

نوریان با اعلام اینکه اجلاس سران غیرمتعهدها، شهریورماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود، گفت: وزیر امور خارجه ایران بر برگزاری این گونه همایش‌ها در سایر شهرهای کشور تاکید دارد و معتقد است با این کار می‌توان ظرفیت‌های مناطق مختلف ایران را به خارجی‌ها نشان داد.

وی با بیان اینکه لازم است یک توسعه متوازن در اصفهان و برای همه بخش‌ها مثل فرودگاه، ایاب و ذهاب و... فراهم آید، تاکید کرد: اصفهان قابلیت تبدیل شدن به مرکز برگزاری همایش‌های بین‌المللی را دارد. رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اذعان به اینکه اصفهان جایگاه واقعی خود را در حوزه بین‌الملل نیافته است، گفت: چارچوب و برنامه مشخصی برای آینده بین‌المللی اصفهان ریخته نشده است و با وجود ظرفیت‌های فراوان این شهر، حوزه هدف آن در برنامه‌ریزی برای روابط بین‌الملل مشخص نیست.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های مرتبط به صورت پراکنده کار می‌کنند؛ به همین دلیل پیشنهاد تشکیل یک شورای روابط خارجی استان را به صورت طرحی به استاندار ارائه کرده‌ایم.

نوریان تصریح کرد: این طرح به معاونت سیاسی ارجاع شده و دو سال است که منتظر نتیجه هستیم.