دنیای‌اقتصادـ کرمان ـ مجید نعمت الهی: تعداد طرح‌های مهر ماندگار استان کرمان به ۵۰ طرح با سرمایه‌گذاری هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. علی‌اکبر محرابیان، دستیار ویژه رییس‌جمهور که برای دیدار از روند پیشرفت طرح‌هایی که عنوان مهر ماندگار گرفته‌اند و بناست تا پایان عمر دولت دهم به سرانجام برسند، به کرمان سفر کرده بود، با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه متوسط سرعت اجرای طرح‌های مهر ماندگار در استان در ماه‌های اخیر بیش از دو برابر بوده، پیش‌بینی می‌شود این طرح‌ها مطابق زمان‌بندی به بهره‌برداری برسند.

محرابیان، درباره طرح فاضلاب شهر کرمان هم گفت: ساخت ۶۵ کیلومتر خط انتقال این طرح در طرح مهر ماندگار قرار گرفته و تعهد شده که حداکثر تا پایان اردیبهشت ۹۲ تکمیل و مشکل آب‌های سطحی شهر کرمان برطرف شود.

محرابیان در این سفر از روند اجرای باند دوم محور راور - دیهوک، سد قدرونی شهرستان راور و کارخانه کک‌سازی شهرستان زرند، تصفیه خانه فاضلاب شهری، تالار مرکزی و مجتمع فرهنگی - تفریحی پالیز در شهر کرمان و نیز طرح خط انتقال آب شرب از سد نساء به شهرهای بم و بروات و دو بانده شدن محور ماهان - بم دیدار کرد. محمد جواد کامیاب، معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: باند دوم محور راور - دیهوک ۱۹۸ کیلومتر طول دارد که ۳۵ کیلومتر آن به اتمام رسیده، ۵۹ کیلومتر از این محور با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است و ۱۰۴ کیلومتر باقیمانده هم در مرحله انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

وی افزود: برای اجرای این طرح تاکنون ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و تکمیل آن به یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیازمند است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان هم در دیدار دستیار رییس‌جمهور از روند اجرای سد قدرونی شهرستان راور، گفت: این سد که با حجم ذخیره ۴۴ میلیون مترمکعب در فاصله ۱۳۵ کیلومتری شمال کرمان در دست ساخت است، تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد. محسن ثمره هاشمی افزود: پیشرفت فیزیکی سد قدرونی ۵/۶۳ درصد است و تاکنون برای ساخت آن ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر باید هزینه شود.

مدیر طرح کک‌سازی شرکت فولاد زرند ایرانیان نیز در دیدار محرابیان از این طرح از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح خبر داد و گفت: این طرح با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن درنیمه دوم سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته اکبر شیروئیه کارخانه کک‌سازی زرند به طور مستقیم برای ۵۵۰ نفر و برای پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.

طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمان از دیگر طرح‌هایی بود که در این سفر مورد دیدار قرار گرفت.

این طرح نیز که در حال حاضر ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد،قرار است تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد.

اجرای این طرح البته، کرمان را از خطر جدی بالا آمدن آب‌های زیر سطحی که در سال‌های اخیر همواره از تهدیدات اصلی این شهر تاریخی بوده، نجات می‌دهد.

در ادامه در دیدار از روند ساخت تالار مرکزی شهر کرمان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت:برای ساخت این تالار با ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا، ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و تاکنون این طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استاندار کرمان نیز در نشست تخصصی بررسی طرح‌های مهر ماندگار استان کرمان، گفت: تلاش می‌شود طرح‌های دولت نهم و دهم تا پایان همین دولت به سرانجام برسد.

اسماعیل نجار از شناسایی ۹۰۰ طرح ملی در قالب طرح‌های مهر ماندگار خبر داد و افزود: سهم استان کرمان تاکنون ۵۰ طرح مهر ماندگاراست که تحقق آن به اراده مطلوب‌تر دستگاه‌های اجرایی استان نیاز دارد.