تعهد کاهش واردات فولاد

احمدی‌نژاد در کارخانه فولاد مبارکه

افتتاح خط تولید ۳ میلیون تن آهن اسفنجی در فولاد مبارکه

دنیای اقتصاد- اصفهان- فرزانه احمدی: طرح احیای مستقیم شهید خرازی در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با حضور رییس جمهور افتتاح شد. این طرح شامل دو کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت هر کدام ۵/۱ میلیون تن در سال است که ششمین و هفتمین کارخانه تولید آهن اسفنجی با این ظرفیت در دنیا به حساب می آیند. طرح فوق از سال ۸۷ کلید خورد و با سرمایه ای بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که با افتتاح آن برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد.

محموداحمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در مراسم افتتاح این طرح با اشاره به اینکه استان اصفهان ظرفیت‌های بالایی در ساخت کشور دارد، گفت: امروز ساختن ایران بالا بردن پرچم عزت و انسانیت در جهان است.

وی تاکید کرد: نمی‌گویم ورود خارجی‌ها به عرصه تولید موضوع بدی است، اما وقتی می‌توانیم خودمان این کار را انجام دهیم و به دنیا صادرات داشته باشیم چرا عمل نکنیم؟

احمدی‌نژاد یادآور شد: اکنون متخصصان ایرانی با طراحی، نصب و بهره‌برداری واحدهای مختلف این طرح، حدود ۷۰ درصد از مراحل ساخت آن را بومی سازی کرده اند.

احمدی‌نژاد در این مراسم به توان کارگران، طراحان و مدیران فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد و گفت: مدیرعامل فولاد مبارکه متعهد شده است که این واحد تولیدی ۵ میلیون تن از ۸ میلیون تن فولاد وارداتی کشور را با تولید داخلی جبران کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه اعلام کرد: رییس‌جمهور دستور استفاده از معادن سنگان و خراسان برای تولید پنج میلیون تن سنگ معدن در واحد صنعتی فولادمبارکه را داده است.

مهدی غضنفری افزود: با امضای قرارداد این دستور در حوزه فولادمبارکه قابل اجرااست.

وی اظهار کرد: اگر استفاده از معادن را تا سه برابر افزایش دهیم تا ۵۷ سال می توانیم از معادنی که تاکنون کشف شده اند استفاده کنیم.

وی با مقایسه تولید فولاد از آغاز انقلاب تاکنون، گفت: تولید فولاد ایران در آن زمان کمتر از یک میلیون تن بود و اکنون به ۱۴ میلیون تن رسیده است.

غضنفری ظرفیت محصولات فولادی کشور را ۳۰ میلیون تن دانست و تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۴ این ظرفیت به ۴۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه نیز از برنامه ریزی این مجتمع برای افزایش ظرفیت تولید به ۸/۱۱ میلیون تا پایان سال ۹۳ خبر

داد.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد با اشاره به اینکه فولاد مبارکه امروز ۴۸ درصد از فولاد خام کشور را تولید می کند، گفت: در سال ۹۰، این سهم ۴۵ درصد بوده است.