دنیای‌اقتصاد- اهواز- کیوانه گرجی: فاز نخست اجرایی ساخت بزرگ‌ترین پایانه غلات کشور با مشارکت بخش خصوصی خارجی و داخلی در طلیعه سال جهاد اقتصادی در مجتمع بندری امام خمینی (ره) آغاز شد. ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان ضمن اعلام آمادگی کامل این اداره کل در راستای عملی کردن شعار سال جاری با نام «جهاد اقتصادی» از آغاز اجرای فاز نخست ساخت پایانه بزرگ غلات خاورمیانه خبر داد و از ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی نگهداری و ترانزیتی انواع غلات به عنوان مهم‌ترین بخش فاز نخست این پروژه یاد کرد.

وی از اتمام فاز نخست این پروژه در مدت ۲ سال خبر داد و گفت: با آغاز فاز نخست ساخت این پایانه، بندر امام خمینی (ره)، نخستین بندر میان بنادر سراسر کشور است که در آن اپراتور خارجی شروع به فعالیت کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین از فعال کردن محور ترانزیتی شمال - جنوب، ترانزیت غلات از کشورهای حوزه قفقاز و روسیه به کشورهای آفریقایی و آسیایی و انتقال فناوری تجهیزات و تاسیسات مدرن نگهداری و ترانزیت غلات به عنوان مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی داخلی و خارجی در اجرای این پروژه عنوان کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری کامل از تمام ظرفیت‌های این پایانه ظرفیت عملیاتی بندر امام خمینی(ره) در زمینه واردات و ترانزیت انواع غلات تا سقف ۱۸ میلیون تن افزایش می‌یابد.

ایدنی یادآور شد: کلنگ‌زنی ساخت بزرگ‌ترین پایانه غلات خاورمیانه با اعتبار ۳هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در چهاردهم اسفندماه سال گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهور و نخست وزیر کنیا در مجتمع بندری امام خمینی (ره) انجام شد.