اوضاع مسکن مهر در استان کردستان

دنیای‌اقتصاد- سنندج - فرزاد نویدی: سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان موافق حذف پارکینگ در ساخت واحدهای مسکن‌مهر نیست و در دستورالعمل جدید وزارت مسکن و شهرسازی ساخت پارکینگ در تمام واحدها لحاظ شده است. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان در جلسه شورای مسکن استان با اعلام این مطلب گفت: براساس سیاست‌های وزارت مسکن و شهرسازی به منظور پایین آوردن هزینه‌های مسکن مهر در برخی از پروژه‌ها، هزینه‌های مشاعات و پارکینگ از این طرح حذف شد تا قیمت تمام شده این واحدها کاهش یابد. محمد رسولی با تاکید براینکه سازمان متبوع وی موافق حذف پارکینگ نیست، اظهار کرد: پیشنهاد داده‌ایم تا از طریق ایجاد پارکینگ‌های عمومی و همچنین پارکینگ‌های طبقاتی مشکلات این بخش را حل کنیم. او به دستورالعمل جدید صادره از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در ارتباط با لحاظ کردن پارکینگ در پروژه‌های مسکن‌مهر اشاره کرد و گفت: در این دستورالعمل که در اختیارانبوه‌سازان قرار گرفته تمام واحدهای مسکن مهر باید دارای پارکینگ باشند.

در جلسه قبلی شورای مسکن مهر استان کردستان شهردار سنندج به حذف پارکینگ در ساخت این واحدها به دلیل آنچه وی افزایش بار ترافیکی شهر اعلام کرد، انتقاد کرد و خواستار لحاظ کردن پارکینگ در این واحدها شد.

در ادامه این جلسه رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان به تشریح وضعیت ساخت واحدهای مسکونی مهر استان پرداخت و تعداد متقاضیان نهایی این طرح در سطح استان را ۲۸ هزار و ۹۱۶ نفر اعلام کرد و گفت: ظرفیت ایجاد شده در سطح استان برای ساخت ۳۲ هزار واحد مسکونی است و برای ثبت نام حدود چهار هزار نفر دیگر ظرفیت داریم.

رسولی همچنین تعداد واحدهایی که قرارداد آنها منعقد شده را ۲۹ هزار و ۹۸۱ واحد، واحدهای دارای پروانه ساخت را ۲۸ هزار و ۹۱۴ واحد، واحدهای اتمام پی‌سازی را ۲۲ هزار و ۷۸۵ واحد، مرحله اتمام اسکلت را ۱۱ هزار و ۳۲۲ واحد، مرحله شروع نازک‌کاری را پنج هزار و ۱۴۸ واحد و مرحله پایان نازک‌کاری را سه هزار و۷۵۷ واحد اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فایل مسکن مهر استان کردستان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بسته شده است، مجموعه سهمیه مسکن‌مهر استان را ۳۲ هزار واحد مسکونی ذکر کرد و گفت: با لحاظ کردن ۲۸ هزار و ۹۱۶ نفر متقاضی این واحدها، هنوز ظرفیت ثبت‌نام چهار هزار نفر باقی است.

او با اشاره به اینکه تا پایان اسفندماه امسال قرارداد تمام واحدهای مسکن مهر استان منعقد می‌شود، ماموریت بعدی سازمان مسکن و شهرسازی در قبال طرح مسکن مهر را تمرکز بر بحث اجرا و نظارت بر ساخت این واحدها دانست و گفت: با جدیت این مرحله را تا تحویل کامل واحدها پیگیری می‌کنیم.

وی در مورد ثبت‌نام متقاضیان جدید مسکن مهر در سطح استان نیز گفت: سهمیه استان براساس سهمیه آماری که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین کرده مشخص شده و در ارتباط با ثبت نام متقاضیان جدید مشکلی نداریم.

او با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری باید تمام ۳۲ هزار واحد مسکن مهر در سطح استان کردستان به بهره‌برداری برسد، گفت: در حال حاضر تمام مراحل ساخت مسکن‌مهر در استان در سامانه‌ای که به این منظور تعبیه شده رهگیری می‌شود.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی کردستان به رکود کاری در ساخت پروژه‌های مسکن مهر استان در بهمن ماه به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی اشاره کرد و افزود: با مساعد شدن دمای هوا روند کار اکنون با شدت مضاعف ادامه دارد.