دنیای‌اقتصاد- رشت- محدثه بی‌آزار: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم انواع کالای غیرنفتی با وزن ۶۵۰ هزار تن وبا ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از گمرکات گیلان به خارج از کشور صادر شده است. محمد بهبود آهنی ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با اعلام این خبر گفت: از عمده کالاهای صادراتی از گمرکات گیلان در سال ۸۹ به تفکیک گروه، محصولات نباتی با سهم ۵۷ درصد از ارزش کل صادرات، محصولات معدنی و مصنوعات آن با سهم ۱۴ درصد، محصولات نساجی با سهم ۷درصد، محصولات پلاستیکی و غذایی ۹ درصد و فلزات معمولی و محصولات نساجی و شیمیایی ۱۳ درصد ارزش کل کالاهای صادراتی را می‌توان نام برد.

وی با بیان اینکه در سال ۸۹ صادرات از گمرکات گیلان به هفت کشور جهان صورت گرفته، افزود: روسیه نخستین مقصد کالاهای صادراتی از استان گیلان است که ۴۸ درصد از ارزش کل صادرات این گمرکات به کشور روسیه انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۷ از نظر وزنی ۲۵ درصد و از نظر ارزشی ۲درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان گیلان دلیل افزایش صادرات گمرکات گیلان به کشور روسیه را روابط متقابل تجاری بین گمرکات استان گیلان و استان آستاراخان روسیه عنوان کرد و گفت: جمهوری آذربایجان و کشورهای گرجستان، عراق، اوکراین، ترکیه و افغانستان از دیگر کشورهایی است که مقصد کالاهای صادراتی از گمرکات گیلان هستند.

بهبودآهنی در ادامه از ترانزیت ۷۲۵ هزار تن کالا با ارزش ۶۴۴ میلیون دلار خبر داد و افزود: عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان شامل آهن و مفتول کلاف، تخته و بنزین بوده و از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان به گمرک انزلی وارد و از گمرکات مرزی باشماق و دوغارون به عراق و افغانستان ترانزیت شده است که این مقدار از نظر وزنی ۹ درصد و از حیث ارزش ۳۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته وی، آهن آلات، بنزین و تخته از عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان است که عمده کالاهای فوق از اداره کل گمرک بندرانزلی ترانزیت شده است.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی دلیل افزایش ترانزیت خارجی را استفاده از سیستم‌های مکانیزه، به‌خصوص سیستم آسیکودای جهانی عنوان کرد و اظهار کرد: با استفاده از سیستم آسیکودای جهانی در رویه ترانزیت این امکان فراهم شده که خدمات الکترونیکی از طرف گمرک ارائه و اسناد بین گمرک‌های مبدا و مقصد به صورت الکترونیک مبادله شود و این امر افزایش سرعت و دقت را به همراه داشته است.

آهنی با اشاره به افزایش ۲۸درصدی درآمد این گمرکات گفت: گمرکات استان گیلان درسال ۸۹ موفق به کسب ۳ هزار و ۸۸۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال (معادل ۳۸۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان) درآمد از محل واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و واحدهای صنعتی شده و درآمد فوق را به حساب خزانه دولت واریز کرده است.