رشد 16 درصدی صادرات از آذربایجان غربی

دنیای‌اقتصاد- ارومیه- میثم محمدی: در سال گذشته یک میلیون و چهار هزار تن کالا به ارزش ۷۴۱ میلیون دلار از استان آذربایجان غربی به خارج از کشور صادر شده است. ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود: از این میزان ۷۹۳ هزار تن به ارزش ۴۱۱ میلیون دلار کالا از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان با احتساب تجارت چمدانی، از دیگر گمرکات کشور صادر شده است.

در سال ۸۹ ، در مجموع ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد دلار از گمرکات سراسر کشور صادر شده است که بر این اساس، سهم صادرات استان نزدیک به ۳ درصد از کل صادرات کشور است.

پرویز تقوی اظهار کرد: پنج کشور عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و روسیه مقاصد اصلی صادرات استان آذربایجان غربی هستند که به ترتیب ۸۲ درصد، ۶ درصد، ۴ درصد، ۳ درصد و ۲ درصد صادرات استان به این کشورها بوده و ۳ درصد هم به سایر کشورها صادر شده است.

وی مواد خوراکی، میوه، خشکبار، سیمان، مواد پلاستیکی، سبزیجات، مواد معدنی، بیسکویت، محصولات لبنی، سنگ و گچ را از جمله کالاهای صادراتی این استان عنوان کرد و افزود: این میزان صادرات نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی از رشد ۱۶ درصدی برخوردار بوده و از نظر وزن نیز ۴۶ درصد افزایش یافته است.

پرویز تقوی گفت: در ۱۲ ماه سال گذشته، ۵۳۱ هزار تن کالا به ارزش ۶۶۴ میلیون دلار از طریق استان آذربایجان غربی به کشور وارد شده است که نسبت به سال مشابه از نظر وزن ۸ درصد کاهش و ۲۳ درصد از نظر ارزشی رشد یافته است که ماشین‌آلات مکانیکی و قطعات یدکی، چدن و آهن، فولاد، میوه، وسائط نقلیه زمینی، مواد پلاستیکی، مس و مصنوعات مسی، غلات، برنج، مبلمان، آلومینیوم و انواع کاغذ نیز از جمله این کالاهای وارداتی است.

تقوی گفت: عمده این کالاها نیز از کشورهای ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی، عراق و ایتالیا به استان آذربایجان غربی وارد می شود که به ترتیب ۷۸ درصد، ۴ درصد، ۳ درصد، ۱ درصد و سایر کشورها نیز ۱۰ درصد واردات کالای این استان را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از ظرفیت‌های بزرگ آذربایجان غربی نیز ترانزیت محسوب می شود که به گفته تقوی، در دوازده ماهه ۸۹ افزون بر ۶۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۹ میلیون دلار ترانزیت به گمرکات سراسر کشور از گمرکات این استان شده است و دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نیز ترانزیت خارجی به کشورهای ثالث ترخیص شده است که این میزان ترانزیت کالا نسبت به سال گذشته خود از ۶۲ درصد رشد از نظر ارزشی برخوردار است.

ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی گفت: در این مدت صادرات تولیدی این استان در رتبه هشتم کشوری قرار دارد که از نظر وزنی در رتبه هفتم است.

تقوی افزود: در سال ۸۹، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر نیز از مرزهای استان وارد و خارج شده‌اند که این میزان نیز نسبت به سال ۸۸ از ۳۴ درصد رشد ورودی و ۲۳ درصد رشد خروجی برخوردار است.

وی با اشاره به هدف گذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با کشور ترکیه نیز افزود: با بازگشایی مرز رازی خوی در آذربایجان غربی که به صورت رسمی بین‌المللی مصوب شده است، امیدواریم بخشی از این تجارت زمینی و ریلی از فروردین‌ماه سال جاری آغاز شود.