راه‌اندازی23شبکه مراقبت غلات در همدان

دنیای اقتصاد- همدان- محبوبه یادگاری: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در جلسه ستاد سن غلات استان باتاکید بر اهمیت مبارزه با سن غلات گفت: غلات مخصوصا «جو و گندم» به تنهایی حدود یک پنجم از تولیدات کشاورزی استان را شامل می‌شوند که این امر مبارزه با آفات و بیماری‌ها درمزارع غلات مخصوصا آفت سن را ضروری و با اهمیت می‌کند. علیرضا رنجبر ضرابی افزود: تلاش ما باید به گونه‌ای باشد که عوامل خسارت‌زا در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم وتا حد ممکن از شیوع و تکثیر آن جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رعایت تناوب زراعی استفاده از ارقام مقاوم، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، توجه به تحقیقات و روش‌های بیولوژیک ازجمله کارهایی است که می‌تواند در مدیریت وکنترل آفات و بیماری‌ها، ما را یاری کند.

ضرابی با تاکید بر افزایش نظارت عمومی بر کیفیت گندم باتوجه به طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت نان گفت:افزایش قیمت گندم به ویژه پایین آوردن درصد سن‌زدگی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۵۰۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم وجو قرار گرفته‌اند که درصورت تداوم شرایط آب و هوایی جاری، انتظار می‌رود امسال تولید این محصولات در استان از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد.

شهرام پیشه‌ور افزود: از سوی دیگر شرایط آب وهوایی فعلی خطر شیوع وریزش آفت سن را نیز افزایش داده که دراین رابطه ۲۳ شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی بخش غیردولتی با مدیریت آزمایشگاه‌های گیاه پزشکی خصوصی و به کارگیری ۱۸۴نفرکارشناس کشاورزی تجهیز وآماده شده‌اند که حدود ۱۶۱هزارهکتار از مزارع گندم وجو استان راتحت پوشش قرار می‌دهند.

پیشه‌ور با اشاره به تجهیز بیش از ۱۰هزاردستگاه انواع سمپاش بخش خصوصی گفت: زمستان سال گذشته باعث کاهش تلفات زمستانه سن و افزایش عمومی این آفت شده است، بنابراین لازم است کشاورزان باهوشیاری کامل و بر اساس توصیه‌های فنی شبکه‌های مراقبت دولتی و خصوصی نسبت به مبارزه به موقع با این آفت خطرناک اقدام کنند.

دبیر ستاد سن غلات استان همدان توصیه کرد: در مناطقی که همزمانی مبارزه با علف‌های هرز وآفت سن وجود دارد، مبارزه توام باهدف کاهش هزینه‌ها انجام شود.

کالیبراسیون به موقع ادوات سمپاشی برای مصرف بهینه محلول سمی، همکاری نزدیک با کارشناسان شبکه‌های مراقبت، تهیه سموم از فروشگاه‌های مجاز و معتبر سموم نباتی، رعایت دقیق دز مصرفی سموم و مبارزه به موقع با سن از دیگر توصیه‌های مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی است.