دنیای اقتصاد- رشت- مجتبی عابدینی بی‌بالانی- با ورود یک میلیون و ۳۷۰ هزار گردشگر در تعطیلات نوروز ۱۳۹۰ به منطقه آزاد انزلی، میزان ورود گردشگر به این منطقه با ۸۵ درصد رشد روبه‌رو شد. رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر گفت: این افزایش درحالی است که طی ایام نوروز ۱۳۸۹ میزان مسافرین ورودی به این منطقه حدود ۷۴۰ هزار نفر بوده است.

علیرضا بهمنی افزود: برگزاری همزمان ۴ نمایشگاه بهاره، صنایع دستی، خانواده ایرانی و سوغات به همراه توسعه، تجهیز و بهسازی امکانات و خدمات ارائه شده از سوی ستاد تسهیلات سفرهای منطقه آزاد انزلی نقش بسزایی در افزایش بی‌سابقه حضور گردشگران در منطقه آزاد انزلی داشته است.

وی درخصوص اهداف برگزاری نمایشگاه‌های فوق در این منطقه گفت: حمایت از صنایع دستی، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان داخلی، گسترش و تنوع بخشی به خدمات قابل ارائه از سوی سازمان به مسافرین به‌همراه فعال‌سازی غرفه‌های مجتمع‌های محدوده فاز تجارت منطقه آزاد انزلی از جمله این اهداف بوده که زمینه ساز فعال شدن بیش از ۷۰ درصد از غرفه‌های مجتمع‌های این منطقه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: افزایش فضای پارکینگ محدوده فاز تجارت منطقه آزاد انزلی به حدود ۷ هکتار، نوسازی و بازسازی آلاچیق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و مبلمان شهری محدوده منطقه، استقرار یک دستگاه ماشین سیار خدمات بانکی، دو پایگاه انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی، دو پایگاه امدادو نجات، یک پایگاه امداد هلال احمر و یک پایگاه امداد پزشکی با همکاری نیروی انتظامی و هلال احمر استان در محدوده منطقه آزاد انزلی بخشی از اقدامات و خدمات ارائه شده از سوی این سازمان به منظور فراهم کردن شرایط مناسب جهت آسایش بیشتر گردشگران در این ایام بوده است.

بهمنی برگزاری مسابقات مجسمه‌سازی شنی در مجموعه طرح ساحلی منطقه، برنامه‌های فرهنگی - هنری در مجتمع‌های تجاری اداری این منطقه و نصب چادرهای اطلاع‌رسانی در مسیرهای ورودی - خروجی را بخش دیگری از خدمات ارائه شده از سوی منطقه آزاد انزلی به مسافرین نوروزی اعلام کرد و افزود: علاوه براین، سازمان منطقه آزاد انزلی طی این مدت اقدام به تهیه و ارائه حدود ۴۰ هزار بروشور اطلاع‌رسانی، لوح فشرده چندرسانه‌ای، نقشه راهنمای منطقه آزادانزلی و استان گیلان به همراه فراهم کردن امکانات و تجهیزات برگزاری ورزش‌های آبی(قایق پدالو، جت اسکی و قایق موتوری) و ساحلی (والیبال و فوتبال) در این منطقه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور متوسط در طول تعطیلات نوروزی میزان گردشگر ورودی به این منطقه روزانه ۸۰ هزار نفر بود که در روز آشتی با طبیعت این میزان به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسید.

ناگفته نماند منطقه آزاد انزلی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار در سه بخش مجزای محدوده شهرک صنعتی حسن رود، محدوده فاز تجارت و محدوده بندری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان است .این منطقه یکی از مناطق آزاد ۷ گانه ایران است که از سال ۸۴ بعد از تعیین محدوده و اعلام اولین هیات‌مدیره رسما آغاز به کار کرده است.