آمار صادرات از منطقه ویژه پارس

درسال۸۹ بیش‌از ۷میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش ۵میلیارد دلار به خارج از کشور صادر شد دنیای‌اقتصاد - بوشهر: مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: در سال ۸۹، هفت میلیون و ۷۱۶ هزار و ۱۸۹ تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۹۷۲ دلار به خارج از کشور صادر شد.

احمد پورحیدر با بیان این مطلب افزود: این میزان کالای صادراتی غیرنفتی در مقایسه با سال ۸۸ به لحاظ ارزش۳۱ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۰ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۴۹ تن میعانات گازی به ارزش شش میلیارد و ۳۶۲ میلیون و۸۷۷ هزار و ۵۱۹ دلار از این گمرک به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۶۴درصد و از لحاظ ارزش از ۷۲ درصد رشد برخوردار است. وی با اشاره به واردات این گمرک، در سال ۸۹ اظهار کرد: در این مدت ۳۳۵ هزار و ۳۴۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۴۶۹ دلار از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد کشور شده که در مقایسه با سال ۸۸ از نظر وزن هفت درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: در مدت یاد شده ۳۱ هزار و ۶۲۳ تن کالا به ارزش ۶۳ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۸۱۰ دلار از این گمرک ورود موقت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۸ از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.

پورحیدر افزود: همچنین درگذشته، ۵۰ هزار و ۴۱۶ تن کالا به ارزش۵میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۸۹ دلار تحت رویه ترانزیت خارجی حمل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی اضافه کرد: در مدت مذکور چهار میلیون و ۱۴۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون و ۴۱۷ هزار دلار تحت رویه کاپوتاژ به داخل کشور حمل شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷۱ درصد و از نظر ارزش ۷۸ درصد افزایش داشته است.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: در مجموع در مدت یاد شده بیش از ۱۸ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۴۳۲ تن کالا شامل پلی اتیلن سبک و سنگین، میعانات گازی، گازهای پروپان، بوتان، بنزن و پارازایلین به ارزش ۱۱ میلیارد و ۶۱۳ میلیون و ۴۲۶هزار و ۴۹۰ دلار از این گمرک به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۷ درصد و از نظر ارزش ۵۰ درصد افزایش داشته است.