تمهیدات نوروزی هرمزگان  برای استقبال از مسافران

عکس:‌آکو سالمی

دنیای‌اقتصاد- بندرعباس - علی نظری: رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از بهره‌برداری ۱۷ کمپ موقت اسکان در استان هرمزگان خبر داد و گفت: هرمزگان در برخورداری از این نوع کمپ‌ها رتبه نخست کشوری را داراست. مهدی دریانورد در جلسه کمیته‌های ستاد تسهیلات سفر هرمزگان با اشاره به سفر اخیر ۳۰ نفر از سفرای کشورهای مختلف به هرمزگان و دیدار آنها از شهرهای بندرعباس و قشم، گفت: با توجه به امتیازدهی فشرده به منظور رتبه‌بندی ستادهای تسهیلات سفر استان‌ها طی نوروز ۸۹، کسب رتبه برتر کشوری توسط هرمزگان در واقع تلاش بی‌وقفه کمیته‌های مختلف را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت معرفی جاذبه‌های گردشگری هرمزگان افزود: جدیدترین کلیپ گردشگری هرمزگان که در آن علاوه بر بخش‌های گردشگری به ظرفیت‌های اقتصادی نیز پرداخته شده است، به زودی رونمایی می‌شود.

دریانورد ادامه داد: هرمزگان در اجرای طرح کاشانه نیز که اسکان مسافران را با استفاده از واحدهای مسکونی میسر می‌سازد، با مساعدت شهرداری و نیروی انتظامی در سال‌های گذشته موفق بوده و در همین راستا طی نوروز ۹۰ نیز توجه ویژه‌ای را به اجرای بهینه‌ این طرح دارد.

دبیر ستاد تسهیلات سفر هرمزگان همچنین از ایجاد بزرگ‌ترین سفره هفت سین کشور در ساحل شرقی شهر بندرعباس خبر داد و افزود:‌ مطالعات به این منظور آغاز شده است.

این مسوول بیان کرد: طی نوروز سال ۹۰ برای نخستین بار و به منظور بهره‌برداری فرهنگی تاریخی زمینه برگزاری تورهای علمی برای گردشگران را از محوطه‌های تاریخی کاوش شده استان فراهم می‌آوریم.

وی در ادامه از راه‌اندازی گردش‌های دریایی با معرفی خلیج فارس و دیدار علاقه‌مندان از جزایر هرمزگان با استفاده از دو کشتی مجهز و مدرن در ایام نوروز برای نخستین بار خبر داد.

دریانورد با بیان اینکه استانداردسازی هتل‌ها، دفاتر خدماتی و سایر بخش‌های مرتبط با سفر و گردشگری در استان آغاز شده ادامه داد: از نیمه دوم اسفند ماه جشنواره‌های فرهنگی ویژه‌ای را برای شهرهایی که هدف گردشگری هستند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون امور عمرانی استاندار و جانشین رییس ستاد تسهیلات سفر هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه عمده ترددها در استان طی ایام نوروز از طریق مسیرهای دریایی انجام می‌شود، خواستار حل مشکلات و تنگناهای موجود احتمالی در بنادر مسافری شد.

نصوری با اشاره به آمادگی استان برای پذیرایی میهمانان نوروزی افزود: بنادر پل، لنگه، چارک، آفتاب، قشم و بندرعباس باید از هم‌اکنون برای پذیرش و ارائه خدمات مناسب به گردشگران بهینه‌سازی و آماده شوند.

وی افزود: کمیته حمل و نقل ستاد تسهیلات نوروزی نیز باید برنامه ویژه خود را در این بخش متمرکز و علاوه بر فراهم‌آوری تعداد مناسب شناور به امر اطلاع‌رسانی نیز در پیرامون حرکت شناورها با نصب بنر در مبادی ورودی شهرهای بندری و اسکله‌ها اقدام کند.

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان ادامه داد: نظارت بر قیمت بلیت و تامین امنیت محیط‌های مسافربری در نقاط بندری نیز باید مورد توجه باشد.

نصوری در ادامه با بیان اینکه در برخی از اسکله‌ها طی سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که به دلیل ازدحام مسافر و نحوه نوبت‌گیری شناورها در خدمات دهی بی‌نظمی ایجاد می‌شد، اظهار امیدواری کرد، با توجه به اینکه اسکله حقانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته بخش اعظمی از مشکلات که در سال‌های گذشته در بنادر مسافری بندرعباس رخ می‌داد، برطرف شود.

وی همچنین اضافه کرد: پیرامون اسکله بندر پل نیز طی سال‌ گذشته نقطه ضعف‌هایی وجود داشت که از آن جمله می‌توان به پیاده‌سازی خودروهای حمل شده توسط شناورهای مربوط در بخش‌های نامناسب از ساحل اشاره کرد که بعضا خودروها را دچار آسیب می‌کرد.

نصوری همچنین ادامه داد: در بندر آفتاب نیز در روزهای ابتدایی نوروز صف‌های طولانی خودرو تشکیل می‌شد که امید می‌رود سازمان منطقه آزاد کیش در سال‌جاری با بازبینی قوانین ورود خودرو به این جزیره مشکلات پیرامونی این مبحث را نیز تقلیل بخشد.

وی افزود: ‌ساعت تردد شناورها در بنادر کیش و چارک نیز طی‌ سال‌های گذشته نظم ویژه‌ای نداشت و علاوه بر نامناسب بودن نوع سوار کردن مسافر این امر نیز مشکلاتی را پیش می‌آورد.