دنیای‌اقتصاد- مشهد- فاطمه رمارم: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: رقبای تجاری در پی تغییر نقشه ترانزیت منطقه هستند، از این رو باید طرح ترانزیت شرق به مرحله عمل برسد. محمد مهدی مروج الشریعه در ادامه با بیان اینکه اهمیت کریدور ترانزیتی شمال به جنوب در عرصه تجارت بر هیچ‌کس پوشیده نیست، افزود: در همین حال، نزدیک‌ترین مسیر اتصال شمال به جنوب در حداقل فاصله با آبهای آزاد مسیر سرخس- چابهار است.

وی اظهار کرد: وجود ۳ قطب بزرگ جمعیتی شامل روسیه، چین و هند در مسیر ترانزیت حوزه قفقاز و روسیه تا کشورهای حاشیه آبهای آزاد در جنوب، مزیت مهمی است که اگر به دنبال سهم خواهی و اثرگذاری در تجارت و درآمدهای مرتبط با این امر هستیم، باید با جدیت و سرعت بیشتری زیرساخت‌های لازم را در نقطه آغازین این کریدور یعنی سرخس ایجاد کنیم. مروج الشریعه در ادامه با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی به لحاظ موقعیت جغرافیایی مزیت‌های متعدد دارد که از آن جمله می‌توان به موقعیت استراتژیک منطقه در بحث انرژی اشاره کرد ، گفت: به جرات می‌توان ادعا کرد سرخس پل انرژی حوزه قفقاز با کشورهای منطقه جنوب غرب و جنوب شرق است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: از سوی دیگر اهمیت خاص انرژی در قرن حاضر به اندازه‌ای است که کشورهای هدف با پرداخت هزینه‌های بالایی به دنبال تهیه انرژی لازم هستند و منطقه ویژه اقتصادی در بهترین قطعه جغرافیایی آسیا برای انتقال انرژی در اشکال مختلف قرار دارد که با سرمایه گذاری در حوزه انرژی، این منطقه می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین شاهراه در این بخش مطرح شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر سهیم شدن جدی سرمایه‌گذاران در امر انتقال انرژی منطقه، با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید در حوزه انرژی، همچون تولیدات پتروشیمی و مواد ناشی از تولید گاز این قابلیت در منطقه ویژه سرخس مهیا است تا بیشترین بهره‌وری در حوزه انرژی را شاهد باشیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ادامه افزود: در حال حاضر تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم در حد مطلوبی در منطقه ایجاد شده است و در صورت اتخاذ برخی تدابیر مدیریتی و حذف مشکلات نرم‌افزاری می‌توان گام بلندی برای رونق آن برداشت.

وی به بازار دوستی نیز اشاره کرد و گفت: این بازار نمایشگاهی دائمی با حضور برندهای ملی و بین المللی است که با هدف خرده فروشی و توسعه تجارت چمدانی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تاسیس شده است .

وی تصریح کرد: این پروژه به طور یکجا به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود و در حال حاضر درخواست ۲ سرمایه‌گذار برای این طرح بررسی می‌شود.