دنیای اقتصاد - اردبیل- مهدی حسین‌نژاد: میزان جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن استان اردبیل بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت. محمد ملاطفی، مدیرکل صنایع و معادن استان اردبیل در کار‌گروه آمایش صنعتی اردبیل که در محل استانداری برگزار شد، افزود: سهم اشتغال بخش صنعت در استان اردبیل ۲۲.۰۴درصد است که با حمایت‌های انجام شده و در حال انجام از این بخش انتظار داریم این سهم به ۳۵ درصد افزایش یابد.

وی گفت: در کنار حمایت‌های مسوولان استان اردبیل از بخش صنعت و معدن، مسوولان وزارت صنایع و معادن نیز با اجرای طرح آمایش سعی دارند، بخش صنعت و معدن استان اردبیل رونق بگیرد و به همین دلیل از فعالان این بخش در پرداخت تسهیلات اعم از واحدهای ایجادی و سرمایه ‌در گردش و همچنین نیمه‌تمام حمایت می‌کنند.

مدیرکل صنایع و معادن استان اردبیل با بر‌شمردن برخی از این صنایع به ویژه صنایع تبدیلی، کشاورزی و مواد غذایی افزود: از محل اعتبارات بنگاه‌های زود بازده بیش از ۳۲۱ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در این استان اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه از محل آمایش صنعتی نیز ۳۹ طرح با اخذ مجوز از وزارت صنایع و معادن در حال دریافت تسهیلات و اجرای طرح هستند، افزود: در کنار رونق دادن به این بخش پشتیبانی‌های لازم را نظیر خدمات فنی و مهندسی انجام می‌دهیم.

ملاطفی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده استانی در افزایش شاخص سهم صنعت استان اردبیل در امر صادرات به کشورهای همسایه، گفت: در کنار ایجاد فرصت‌های جدید، به دنبال راه‌اندازی شهرک مشترک صنعتی با کشور همسایه آذربایجان هستیم تا بتوانیم در این شهرک سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام دهیم.

وی بازسازی و نوسازی دستگاه‌ها و ابزارآ‌لات بخش صنعت و تولید را از دیگر طرح‌های حمایتی وزارت صنایع و معادن برشمرد وگفت: در کنار این امر ارائه مشاوره‌های مختلف به واحدهای صنعتی زمینه ارتقای کیفیت، رقابت‌پذیری و فعال کردن بخش صادرات را در این حوزه فراهم کرده است.

ملاطفی در زمینه فعالیت‌های انجام شده بخش معدن نیز گفت: در این حوزه نیز فعالیت‌های زمین‌شناسی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در قالب یک برنامه‌ مدون با تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و تامین اعتبار مناسب با هدف ظرفیت‌سنجی و اکتشافات فلزی در شمال و جنوب استان، کارها و اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی گفت: با برگزاری سه دوره مزایده معادن استان اردبیل بخشی از معادن مرتبط با صنایع به صنعتگران واگذار شده است.