افزایش 20 درصدی مصرف گاز در کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان از افزایش ۲۰ درصدی میزان مصرف گاز طبیعی در پی بارش برف و کاهش محسوس دما در استان کردستان خبر داد. محمدمهدی مهدوی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر حدود ۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سطح استان مصرف شده، گفت: قبل از برودت هوا در استان، روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌شد که این رقم با افزایش حدود ۲۳ درصدی اکنون به ۸ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی میانگین دمای هوای استان را حدود ۲۰ درجه زیر صفر اعلام کرد و افزود: این رقم در شهرستان‌های بیجار و سقز به بیش از ۳۰ درجه زیر صفر رسیده است. مهدوی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و مدیریت مصرف گاز طبیعی، استمرار مصرف این انرژی پاک و ارزان را در گرو استفاده بهینه و منطقی مشترکان از آن دانست و از تمام مشترکان خواست به صورت منطقی و بهینه از گاز طبیعی استفاده کنند.

وی به راه‌های کاهش مصرف گاز طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: دمای رفاه بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد است که با تنظیم مناسب شعله بخاری یا تاسیسات مرکزی و پوشیدن لباس گرم می‌توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرد.

وی همچنین اظهار کرد: رعایت بعضی نکات از قبیل استفاده از پرده‌های ضخیم، عدم روشن گذاشتن وسایل گرمایشی گازسوز در مکان‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بسته نگهداشتن درب اتاق‌های خالی و بستن درز درب‌های ورودی به ساختمان، می‌تواند مقادیر قابل توجهی مصرف گاز طبیعی را کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه در استان کردستان از نظر تاسیسات و خطوط انتقال گاز هیچ مشکلی نداریم، گفت: گاز طبیعی مشترکان استان از سه طرف تامین می‌شود، اما مشترکان باید به صورت منطقی و مدیریت شده و براساس الگوهای تعیین شده، گاز مصرف کنند تا استان دچار افت فشار نشود.وی در ادامه به تشریح وضعیت شبکه گازرسانی استان پرداخت و با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار متر شبکه شهری و روستایی و بیش از ۱۵۰ هزار انشعاب شهری و روستایی در استان ایجاد شده است ، افزود: اکنون بیش از ۲۵۰ هزار مشترک در قالب ۲۸۵ هزار خانوار شهری و روستایی در استان تحت پوشش مصرف گاز طبیعی قرار دارند.وی اظهار کرد: اکنون ۲۰ شهر، ۳۰۲ روستا و ۶۱۰ واحد صنعتی در استان از گاز طبیعی برخوردار است و در ۱۹۹ روستا نیز فعالیت گاز رسانی در حال انجام است.

وی افزود: گازرسانی به دو شهر بابارشانی بیجار و بلبان آباد دهگلان نیز در دست اجرا است.وی گفت: تا پایان امسال شمار روستاهای برخوردار از گاز طبیعی استان به ۴۰۰ روستا و تعداد شهرهای گازدار نیز به ۲۲ مورد افزایش خواهد یافت.بر اساس این گزارش، استان کردستان یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن جمعیت دارد که از این تعداد ۵۸۰ هزار نفر در یک هزار و ۷۵۰ روستا و مابقی در ۲۵ شهر سکونت دارند.