دنیای اقتصاد- رشت- مجتبی عابدینی بی‌بالانی: رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان، از‌ راه‌اندازی دو طرح بزرگ ملی در استان گیلان در اوایل سال آینده خبر داد. محمدحسین اصغریان گفت: پروژه بزرگ ذوب‌آهن فولاد خزر، تولیدکننده شمش فولاد در شهر صنعتی رشت و طرح سیمان گیلان سبز، تولیدکننده انواع سیمان در منطقه دیلمان، دو طرح بزرگ ملی هستند که در اوایل سال ۹۰ در استان گیلان به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود:کارخانه ذوب‌آهن فولاد خزر با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن شمش فولاد، با برآورد میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال که ۶۵ درصد آن ارزی است و اشتغالزایی ۷۰۰ نفر، در شهر صنعتی رشت به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان، با بهره‌برداری از این طرح، ظرفیت تولید فولاد خام در استان به ۶۵۰ هزار تن در سال می‌رسد.

اصغریان گفت: پروژه سیمان گیلان سبز نیز با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن سیمان و برآورد میزان سرمایه گذاری ۱۴۵۰میلیارد ریال، شامل ۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و با راه‌اندازی آن ۳۵۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی در پایان ضمن اعلام افزایش چشمگیر ظرفیت تولید سیمان در استان با راه‌اندازی این کارخانه، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح بزرگ، ظرفیت تولید سیمان در استان به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

همچنین معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری سازمان صنایع و معادن گیلان، از صدور ۱۹۲ فقره جواز تاسیس صنعتی طی ۹ ماه سال‌جاری خبر داد و گفت: برای این تعداد جواز، ۱۲ هزار و ۵۵۰میلیاردریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده؛ که طی یک دوره یک تا ۴ ساله صورت خواهد گرفت.