«پرویزخان» باید رسمی شود

۴۸درصد صادرات استان کرمانشاه به عراق از طریق بازارچه مرزی پرویزخان انجام می‌شود دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: استاندار کرمانشاه در دیدار با سرپرست منطقه گرمیان اقلیم کردستان عراق گفت: لازمه تداوم بازارچه مرزی پرویز خان رسمی‌شدن آن است.

مهندس سیددادوش‌هاشمی، در راس هیاتی متشکل از معاون برنامه ریزی استانداری و تعدادی از مدیران اجرایی استان و هیات‌های اقتصادی‌، بازرگانی و فرهنگی عازم اقلیم کردستان عراق شد و در اولین دیدار رسمی‌خود با سعید احمد محمد سرپرست اداره منطقه گرمیان اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

استاندار کرمانشاه هدف از این سفر را بحث و رایزنی برای رفع موانع تجاری و گشایش بازارچه‌های مرزی عنوان کرد و گفت: ما آمادگی لازم را برای گشایش بازارچه‌ها اعلام کرده‌ایم و در این سفر سعی خواهیم کرد تا زمینه‌های تسهیل در ارتباطات و رفع موانع تجاری که پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه و استان‌های سلیمانیه، کرکوک و گرمیان را به همراه دارد با مسوولان اقلیم کردستان عراق در میان بگذاریم. وی گفت: این سفر به رشد تجارت و بازرگانی و رونق اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد و در این سفر، پیمانکاران توانمند و قوی را که در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی موفق عمل کرده‌اند‌، برای اجرای طرح‌ها به مسوولان اقلیم کردستان عراق معرفی خواهیم کرد.

مهندس‌هاشمی‌در نشستی خبری که پس از جلسه با هیأت عراقی برگزارشد با اشاره به ظرفیت و توانمندی‌های استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی‌،کشاورزی‌،صنعتی، اجتماعی، گردشگری و ... عنوان کرد: مردم استان کرمانشاه و استان سلیمانیه عراق به لحاظ نزدیکی ادبیات و فرهنگ، علاقه بسیاری به هم دارند که این ارتباطات فرهنگی و اجتماعی تاثیرات بسزایی در توسعه اقتصادی دوطرف داشته و دارد.

وی افزود: برای اثبات این مهم می‌توان به رقم۵۲ درصد صادرات استان کرمانشاه به کشور عراق اشاره کرد که از این مقدار سهم بازارچه پرویزخان ۴۸ درصد است.

استاندار کرمانشاه با بیان این مطلب که منطقه گرمیان و شهر کلار بیشترین تبادل اقتصادی را از طریق بازارچه پرویزخان با استان کرمانشاه دارا است،گفت: برای مستحکم کردن و رونق اقتصادی هر دو منطقه آماده هستیم که با احداث شهرک صنعتی مشترک مرزی با این استان این روابط را قوی‌تر کرده و گسترش دهیم.

وی افزود: در همین راستا عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین را آغاز کرده‌ایم که در مساحتی حدود ۱۲ هزار هکتار در مرز پرویزخان در حال اجرا است و به طور قطع احداث این منطقه اقتصادی می‌تواند تاثیرات بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه گرمیان داشته باشد.

مهندس‌ هاشمی ‌با اشاره به قابلیت‌های بسیار بالای بازارچه پرویز خان برای صادرات به کشور عراق با بیان اینکه لازمه تداوم این بازارچه‌، رسمی‌شدن آن است‌، افزود: در همین راستا زیرساخت‌های لازم را برای رسمی‌شدن بازارچه پرویزخان انجام داده‌ایم و از طرف عراقی هم توقع داریم نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد که سود و نفع آن برای طرفین خواهد بود.

استاندار کرمانشاه در ادامه خواستار رفع بسیاری از سختگیری‌ها در مبادی ورودی بازارچه شد و تاکید کرد: اگر بخواهیم تجارتی ماندگار و پایدار داشته باشیم باید علاوه بر تسهیل در مبادلات مرزی مشکلات را مرتفع کنیم و به نحوی با تجار و بازرگانان برخورد کنیم که عوامل انگیزشی در آنها تقویت شود .

مهندس‌ هاشمی ‌با اشاره به توان استان کرمانشاه در عرصه پزشکی و خدمات درمانی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با داشتن۱۶ رشته تخصصی از جمله قلب و عروق‌، چشم‌، ام آر آی‌، آنژیوگرافی ‌، پیوند کلیه و... می‌تواند خدمات و تجهیزات پزشکی و درمانی خود را به مردم کردستان عراق ارائه دهد.

وی با اعلام موفقیت آمیز بودن نمایشگاه‌های اجرا شده توسط جمهوری اسلامی‌ایران در سلیمانیه عنوان کرد: بعد از اجرای نمایشگاه سلیمانیه که در روزهای پایانی بهمن ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد‌، زمینه‌های برپایی نمایشگاهی را در شهر کلار فراهم خواهیم کرد.

در پایان این نشست‌، سعید احمد محمد ‌، سرپرست منطقه گرمیان اقلیم کردستان عراق نیز با ابراز خرسندی از ارتباطات صورت گرفته بین طرفین عنوان کرد: در بحث توسعه بازارچه‌های مرزی کاملا با مسوولان استان کرمانشاه موافق بوده و تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت.

وی افزود: برای ما نیز تردد تجار و مسافر در پرویز خان بسیار حایز اهمیت است و برای توسعه ‌، پیشرفت و رونق آن تلاش خواهیم کرد.