دنیای اقتصاد - مشهد - بهداد حمیدی نژاد: پیشنهاد طرح تاسیس بانک زعفران برای تثبیت قیمت این محصول مهم و ثبت برند ملی زعفران ایران و اتصال این محصول به مصرف کننده نهایی به ویژه در خارج از ایران از مهم‌ترین فعالیت‌های شورای ملی زعفران است که در جلسه این شورا تشریح شد. در جلسه شورای ملی زعفران همچنین طرح گواهی مبدا برای زعفران ایران نیز که با همکاری دانشجوی دکترای دانشگاه اتوگو نیوزیلند تهیه شده بود ارائه شد.

مهندس غلامحسین شافعی‌، رییس شورای ملی زعفران در مورد مزایای این طرح گفت : افزایش ارزش زعفران با اعلام مبدا آن‌، حفظ اصالت زعفران از تقلب و یا تغییر نام مبدا‌، تبرئه محصول از اتهامات جعل و آلودگی از جمله مزایای این طرح است. وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته میزان در آمد گندم آبی در استان دو هزار و ۹۱۷ میلیارد ریال بوده ولی درآمد حاصل از زعفران طی همین مدت دو هزار و ۹۶۲ میلیارد ریال بوده است‌، خاطر نشان کرد: این آمار نقش زعفران را در اقتصاد روستا نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون دولت توجهی به زنجیره سود آور این محصول مهم نداشته و اتفاق ویژه‌ای در مورد تعالی زعفران و بسته‌بندی و صنایع فرآوری این محصول شاهد نبوده‌ایم. وی همچنین با اشاره به فعالیت رقبای تازه برای زعفران ایران گفت: برای مواجه شدن با رقبای تازه نیازمند نگرش تازه مدیران داخلی هستیم تا با استفاده از صنایع تبدیلی و تکنولوژی‌های نوین چالش رقبای زعفران را به یک فرصت تبدیل کنیم. شافعی همچنین به طرح جامع زعفران اشاره کرد گفت: این طرح شامل مرحله تولید تا مصرف زعفران است که در شورا آن ‌را تهیه و برای تدوین و اجرا به سازمان‌های دولتی متولی ارائه کرده‌ایم، اما هنوز هیچ اقدامی‌برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.

وی عدم ثبات قیمت زعفران در کشور را از دیگر مشکلات پیش‌روی تولید و صادرکنندگان این محصول دانست و اذعان‌ کرد: در طرح جامع زعفران به این چالش و ثبت برند زعفران نیز پرداخته شده است. استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: با توجه به اینکه خراسان رضوی بالاترین تولید زعفران در جهان را دارا است دست‌اندرکاران این محصول باید به سمت بازاریابی نوین و برندسازی گام بردارند.

دکتر محمود صلاحی گفت: زعفران یک کالای پرطرفدار در بازارهای داخلی و خارجی است و تنها راه حضور و تثبیت موقعیت فعلی شناخت بازارهای هدف، ایجاد بازارهای جدید و همچنین بسته‌بندی شکیل و شناخت ذائقه مصرف‌کننده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نگران تولید زعفران در افغانستان نیستیم‌، تصریح‌کرد: تولید زعفران ایران با افغانستان قابل مقایسه نیست و ما از آنان ۲۰ سال جلوتریم.