خط تراموا در اصفهان قادر به جابه‌جایی روزانه ۴۰هزار نفر خواهد بود

دنیای اقتصاد - اصفهان - بتول فتاحی: برای اولین بار در کشور اولین خط تراموا در اصفهان از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان جمهوری اسلامی به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان و ترافیک سنگین درسال آینده راه‌اندازی می‌شود. شهردار اصفهان در این‌باره گفت: تراموا از ایستگاه پاسداران تا میدان شهدای اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

دکتر سید‌مرتضی سقائیان‌نژاد اظهار کرد: به منظور کاهش آلودگی شهر اصفهان و ترافیک سنگین در این شهر، راه‌اندازی در زیر پل روگذر امام خمینی (ره) از ایستگاه پاسداران تا میدان جمهوری اسلامی و از این میدان بعد از عبور از خیابان فروغی تا شهدا به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است.

وی افزود: این طرح با رعایت تمام امور زیست محیطی و اصول ایمنی و استانداردهای فنی و با لحاظ تمام امور رفاهی برای مسافران این وسیله حمل و نقل عمومی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان تراموا را به منظور کاهش بار ترافیکی درون شهری و تسهیل در رفت و آمد، به خصوص در محور فروغی راه‌اندازی خواهد کرد، افزود: همچنین دسترسی آسان به ایستگاه‌های شمال-جنوب مترو از دیگر اهداف اجرای این طرح است.رییس کمیسیون حمل‌ونقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه هدف از اجرای طرح تراموا حرکت در راستای کمک به حمل و نقل عمومی است و اجرای آن در منافات با احداث خط مترو نیست، گفت: این طرح از جمله طرح‌های تکمیل‌کننده ترافیکی است که به صورت ترکیبی همراه با طرح‌های دیگر به منظور رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان به اجرا در آمده است.

ابوالفضل قربانی با بیان اینکه بهره‌برداری از خط مترو اصفهان به دلیل مشکل در کمبود اعتبار و خرید واگن‌های مورد نیاز هنوز امکان‌پذیر نیست، افزود: به علت اینکه روند اجرای این طرح با سرعت انجام نشده، استفاده از سامانه مکمل ریلی به عنوان حد میانی شبکه مترو و اتوبوسرانی مدنظر قرار گرفته است.

معاون عمرانی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه اولین خط تراموا از ایستگاه پاسداران تا میدان جمهوری به طول ۷ کیلومتر احداث خواهد شد، اظهار کرد: این پروژه به صورت مشارکتی بین بنیاد تعاون ناجا و شهرداری اصفهان در قالب تهاتر اجرایی خواهد شد.

دکتر علیرضا قاری قرآن با اشاره به اینکه با توجه به اینکه ۷۰ درصد تجهیزات تراموا از طریق واردات تامین می‌شود، پیش‌بینی کرد اولین خط تراموای اصفهان طی مدت یک سال و نیم به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: هنوز قرارداد اجرای طرح تراموا منعقد نشده، اما منابع مالی لازم تامین شده است.

قاری قرآن یادآور شد: میزان اعتبار دقیق اختصاص یافته برای این طرح به دلیل اینکه به صورت مشارکت اجرایی می‌شود، مشخص نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری عملیات اجرایی اولین خط تراموا شروع شود، این در حالی است که اولین خط تراموا از زیرپایه‌های پل امام خمینی (ره) می‌گذرد و این محور با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در احداث این محور نیاز به هیچ فعالیت عمرانی ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز از بررسی و امکان سنجی ۵ خط شبکه ریلی سبک (تراموا) در این شهر برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سیستم اتوبوسرانی برای جابه‌جایی انبوه مسافر در شهرها پاسخگو نیست، به همین علت باید به سمت گسترش سیستم‌های دیگر حرکت کنیم.

وی با بیان این که استفاده از سیستم مکمل ریلی سبک (تراموا) به عنوان حد میانی شبکه مترو و اتوبوسرانی پیش‌بینی شده است، اذعان کرد: بخشی از کریدور حمل و نقل عمومی به این منظور اختصاص داده شده است.

مهندس مصطفی نوریان با بیان اینکه بحث توسعه شبکه ریلی سبک تراموا در قالب ۵ کریدور در سطح شهر اصفهان امکان سنجی و بررسی شده است، گفت: نتایج ترافیک این موضوع استخراج شده و این سیستم در تعامل ارتباط با شبکه‌های مترو و اتوبوسرانی به‌خصوص دو خط شمالی و جنوبی و شرقی و غربی قطار شهری خواهد بود.

وی اضافه کرد: بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل مقررشده این سیستم حمل‌ونقل ریلی بعد از گذشت از خیابان‌های فروغی، ابن‌سینا و میدان احمدآباد تا میدان آزادی ادامه یابد.

براساس مطالعات انجام شده تراموا بعد از راه‌اندازی قادر به جابه‌جایی روزانه ۴۰هزار نفر در اصفهان خواهد بود.