دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: ضرورت توجه به بحث اشتغال و مسکن در خوزستان، استاندار خوزستان را برآن داشت تا هر هفته به همراه هیاتی از اعضای کارگروه‌های اشتغال و مسکن به شهر‌های مختلف استان سفر کرده و ضمن بررسی مشکلات و موانع موجود در بحث اشتغال، مسکن و طرح‌های عمرانی در هر شهرستان، نسبت به رفع مشکلات واحد‌های تولیدی که بیشترین مشکل را بین واحد‌های تولیدی دارند و نیازمند مصوبه کارگروه هستند، اقدام کند. براین اساس مقرر شده است تا در ابتدای سفر، کارگروه اشتغال تشکیل شود و در این میان معاون عمرانی به همراه هیاتی از طرح‌ها و پروژه‌های شهر بازدید کنند. در جلسه مسکن مهر نیز به بررسی وضعیت مسکن شهر ستان در بخش‌های مختلف مسکن مهر و مسکن روستایی پرداخته می‌شود.

این بار نیز سفر استاندار خوزستان به شهرستان‌های ایذه و باغملک انجام شد.

اشتغال

در نشست کارگروه اشتغال شهرستان‌های باغملک و ایذه، مشکلات فراروی ۲۱ طرح تولیدی، زیربنایی و اشتغالزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای رفع مشکلات این طرح‌های نیمه تمام و تعطیل شده ۳۱ میلیارد ریال تعهد قطعی از سوی بانک‌های عامل استان ایجاد شد.

استاندار خوزستان در این نشست با بیان اینکه از این میزان حدود یک میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان سرمایه ثابت و۶۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش است، اظهار امیدواری کرد: با این اقدام مشکل بسیاری از واحد‌های تولیدی در این دو شهرستان رفع شود.

سیدجعفر حجازی با بیان اینکه ۶ طرح نیز نیاز به بررسی مجدد دارد، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص برخی از طرح‌ها نیز از حیطه استان خارج بود و می‌بایست در کمیسیون تخصصی مربوطه بررسی شوند. وی در ادامه از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری دولت برای ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی جدید در این دو شهر خبر داد و تصریح کرد: به منظور ایجاد این میزان اشتغال ۳۵۳ طرح تولیدی برای ایذه و ۳۵۳ طرح در شهرستان باغملک با حجم سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضی که ۱۰ درصد خواهد بود، تعریف شده است.

حجازی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این طرح‌ها که طی دو سال اجرا می‌شوند، گام مثبتی در جهت توسعه و رونق این دو شهرستان برداشته شود. استاندار خوزستان با بیان اینکه به زودی منابع تامین اعتبار این طرح‌ها در کمیسیون مربوطه مشخص و آماده می‌شود، ایجاد اشتغال مولد در این دو شهرستان را برای رونق اقتصادی منطقه راهگشا و ضروری دانست و افزود: اگر مشکل اشتغال جوانان و جویندگان کار در این دو شهرستان حل شود، بسیاری از مشکلات فراروی این دو منطقه با همت مردم و همیاری مسوولان حل خواهد شد.

حجازی در عین حال به توانمندی‌های بخش گردشگری این دو شهرستان اشاره کرد و گفت: با وجود استعدادهای بسیار خوب این مناطق و وجود جاذبه‌های بسیار دل انگیز و دیدنی این دو شهرستان معتقدیم هنوز بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد جهش در بخش گردشگری فراهم نشده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: اگر بسترهای لازم که برخی از آنان با هزینه بسیار کم قابل فراهم شدن است آماده شود، قادر خواهیم بود مردم استان را برای تفریح و استفاده از مناظر بدیع به سمت این مناطق سوق دهیم که این خود سبب ایجاد اشتغال، افزایش تولیدو رونق اقتصادی در این مناطق خواهد شد ضمن آنکه سرمایه مردم نیز در استان هزینه خواهد شد و این امر به توسعه استان نیز کمک شایانی خواهد کرد.وی همچنین در ادامه با بیان اینکه در سفر سوم هیات دولت به استان ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه بخش گردشگری استان تصویب شده است، خاطر نشان کرد: این اعتبار اخیرا ابلاغ شده است و در صدد هستیم که از آن برای توسعه هتل، مجتمع‌های خدماتی و رونق صنعت گردشگری استان استفاده کنیم.حجازی از بومیان منطقه خواست تا در این بخش ورود کنند؛ چراکه وجود استعداد مناسب منطقه در این بخش و تسهیلاتی که در اختیارشان گذاشته می‌شود، می‌توانند فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد کنند.

مسکن

استاندار خوزستان در شورای مسکن شهر‌های ایذه و باغملک نیز با بیان اینکه این دو شهرستان در بخش خود مالکان پیشرفت بسیار خوبی داشتند و از پیشتازان استان هستند، اظهار کرد: تا پایان سال ۳۰۰ واحد در بخش خود مالکان باغملک به بهره برداری می‌رسد و از ۴۴۴ واحد ایذه نیز صد واحد افتتاح خواهد شد.

حجازی با اشاره به روند کند اجرای ۲۲۸ واحد تعاونی مسکن مهر باغملک افزود: به‌رغم حجم کم واحدهای مورد نظر در این بخش؛ اما تعاونی‌ها به منظور دریافت تسهیلات بیشتر اقدام به ساخت صنعتی کردند که با توجه به تاخیر ابتدایی کار در اجرای پروژه این موضوع نیز خود مزید بر علت شده است.

به گفته حجازی تا خرداد سال ۹۰ این تعداد واحد مسکونی به بهره‌برداری خواهد رسید.