دنیای‌اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان گفت: در نیمه نخست امسال یک میلیارد و ۱۸۴میلیون و ۲۴۷ هزار لیتر نفت کوره و نفتا از بندرعباس به خارج صادر شده است. مهندس حبیب نعیمی با اعلام این خبر افزود: نفت کوره و نفتا تنها فرآورده‌هایی هستند که از این استان به خارج از کشور صادر می‌شوند که بخش زیادی از این فرآورده‌ها به وسیله پالایشگاه بندرعباس تولید یا از برخی پالایشگاه‌های مرکز کشور دریافت و صادر می‌شوند.

وی، از رشد ۷۶ درصدی صادرات نفت کوره در نیمه ماه نخست امسال در قیاس با دوره مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در این دوره زمانی، ۷۰۳ میلیون و ۶۹۷ هزار لیتر نفت کوره از این منطقه صادر شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان تصریح کرد: در دوره زمانی مورد بررسی ۴۸۰ میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر نفتا از اسکله شهید رجایی صادر شد که حاکی از رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ است.

نعیمی با بیان اینکه سوآپ فرآورده‌های نفتی تنها در دو ماه نخست امسال انجام شد، افزود: در این دوره زمانی ۴۰ میلیون لیتر نفت کوره به صورت معوض از منطقه هرمزگان سوآپ شد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با بیان اینکه ۹۷ درصد عملیات صادرات و واردات مواد نفتی کشور از اسکله شهید رجایی انجام می‌شود، افزود: طرح ایجاد تغییرات فنی برای توسعه اسکله رجایی و استفاده از اسکله باهنر برای افزایش توان صادرات و واردات در این منطقه در دست اجرا است.

به گفته نعیمی، هم‌اکنون اسکله‌های شماره یک و دو شهید رجایی برای صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود و این شرکت آمادگی لازم را برای استفاده از ظرفیت‌های اسکله C۱ ،C۲ شهید باهنر برای افزایش توان صادرات و واردات دارد.

وی یادآور شد: بیشتر نفتا و نفت کوره صادراتی از منطقه هرمزگان به کشور امارات و به ویژه بندر فجیره ارسال و نفت کوره صادراتی به این بندر به طور عمده برای تامین سوخت کشتی‌ها استفاده می‌شود.