دنیای اقتصاد- بوشهر: معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: هشت هزار بافنده فرش در این استان وجود دارد. امین کهوا افزود: باتوجه به سیاست حمایتی بیمه بافندگان فرش امسال سهمیه استان بوشهر ۳۵۶ نفر در نظر گرفته شده است.وی یادآورشد: از مجموع ۸ هزار بافنده استان بوشهر، ۷۷۸ نفر تحت پوشش بیمه بازنشستگی هستند که این افراد در صورت شاغل بودن برای تکمیل بیمه خود در اولویت قراردارند.

کهوا اظهار داشت: دستورالعمل اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قانون تکمیل بیمه قالیبافان که شامل بیمه کامل بازنشستگی، از کار افتادگی و بیمه بیکاری و درمان، کمک به بارداری و هزینه سفر می‌شود به سازمان تامین اجتماعی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: بیمه بیکاری شامل قالیبافان خانگی نمی‌شود و فقط مخصوص افرادی است که تحت یک کارفرما حقوق دریافت می‌کنند، مانند کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و شرکت تعاونی‌ها. بدین صورت که ۳ درصد از بیمه را باید کارفرما بدهد و در زمان بازنشستگی آن بافنده حقوق بیکاری دریافت می‌نماید.

معاون سازمان بازرگانی استان بوشهر ادامه داد: با تمهیدات به عمل آمده در وزارت رفاه و تامین اجتماعی و اعتبارات در نظر گرفته‌شده سال‌جاری دست‌اندرکاران مشاغل وابسته به قالیبافی، اعم از قالیبافان، در هر نوع بافندگی (تک باف خانگی، شاغل در مجتمع‌های قالی‌بافی متمرکز و غیرمتمرکز، فاقد کارفرما یا صاحب کارفرما) و همه رنگرزان، رفوگران، طراحان، نقاشان، چله‌دوانان، پرداخت‌کاران امسال بیمه تکمیلی می‌شوند.

کهوا گفت: تنها ۷ درصد از حق بیمه را بافنده و ۲۰ درصد مابقی را دولت پرداخت می‌کند.

وی افزود: علاوه بر داشتن کارت شناسایی قالی بافی، داشتن کارت مهارت بافندگی (قالیبافان با سواد آزمون به صورت کتبی و عملی) و کارت صلاحیت فنی (قالیبافان بی‌سواد آزمون عملی ) از سازمان فنی و حرفه‌ای استان برای تکمیل بیمه قالی بافی الزامی است و متقاضیان باید به اتحادیه‌های صنف فرش دستباف شهرستان محل زندگی خویش جهت ثبت نام مراجعه نمایند.

معاون توسعه منابع انسانی سازمان بازرگانی استان بوشهر تاکید کرد: بر اساس مصوبه یاد شده بافندگان با حداقل سن ۱۵ سال و حداکثر سن ۵۰ سال تحت پوشش قرار می‌گیرند.