دنیای اقتصاد - بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از ۴۵ میلیون تن کالا از بنادر استان طی نیمه نخست امسال خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، علی اکبر صفایی گفت : از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۳۸۶ تن کالا در بنادر استان تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: از کل میزان تخلیه و بارگیری انجام شده در بنادر، ۲۷ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۸۸۳ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و مابقی اختصاص به مواد نفتی داشته که به ترتیب ۲۲ درصد رشد و ۲ درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به رشد چشمگیر صادرات غیرنفتی از بنادر استان گفت: در این مدت ۱۰ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۵۷۰تن کالای غیرنفتی از طریق این بنادر به خارج از کشور صادر شد که از رشد ۴۶ درصدی برخوردار بوده است.

صفایی ادامه داد: همچنین طی این مدت یک میلیون و ۵۸ هزار و ۶۲۹ تن کالای غیرنفتی از طریق بنادر استان ترانزیت شد که این رقم رشدی ۱۳۲ درصدی را شامل شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان واردات کالاهای غیر نفتی را طی این مدت ۹ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۳۵۲ تن عنوان کرد.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه واردات مواد نفتی گفت: در این مدت یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۴۹۶ تن مواد نفتی از طریق بنادر استان وارد کشور شد که ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی خودکفایی در تولید بنزین را از جمله مهمترین دلایل کاهش واردات مواد نفتی اعلام نمود.

صفایی گفت: صادرات مواد نفتی در این مدت به رقم ۶ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۴۰۷ تن رسید که ۴ درصد رشد یافته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان ترانزیت این مواد نیز در این مدت از رشد چشمگیر ۳۵۴ درصدی برخوردار بود و به رقم ۷۳ هزار و ۶۴۲ تن رسید.