دنیای‌اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: میدان شهدا یکی از پر رفت‌و‌آمدترین میادین شهر مشهد است که سابقه آن به بیش از ۷۰ سال برمی‌گردد. در سال‌های اخیر مسوولان شهری تلاش آشکاری برای بازسازی بافت‌های قدیمی و فرسوده شهر انجام داده‌اند که به سرانجام رسیدن آن، آینده روشنی را برای مناطق مرکزی شهر به‌وجود خواهد آورد. در همین راستا، این مناطق باید براساس هماهنگی با شرایط زندگی مدرن و برخورداری از خدمات و امکانات مناسب شهری، بازسازی شوند.

طرح بزرگ میدان شهدا نیز یکی از این برنامه‌های نوسازی است. در این طرح، سازوکار ایمن‌سازی حرکت پیاده و روان‌سازی حرکت سواره، در کنار ایجاد یک نقطه قابل اتکای شهری مدنظر بوده است. با توجه به عملکردهای متنوع این میدان، تالار شهر، شهرداری، مراکز خرید، دفاتر اداری و فضاهای نمایشگاهی و موزه در کنار میدان وسیع همسطح و زیرگذرهای شرقی و غربی، هویت شهری ماندگاری را برای میدان شهدا رقم خواهد زد. این طرح بزرگ که قرار است ایستگاه خط۲ قطارشهری را در دل خود جای دهد، چندی پیش در کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شد و این موضوع در آن جلسه مورد بحث قرار گرفت که آیا احداث این خط با طرح‌های ایجادشده در میدان شهدا تعارض دارد؛ که در میان این بایدونبایدها، برخی کارشناسان به صورت شتاب‌زده بحث تخریب عرصه میدان شهدا را رسانه‌ای کردند، حال در این فرصت صحت احتمال تخریب را با دو تن از مدیران شهری بررسی می‌کنیم.رییس شورای اسلامی شهر مشهد دراین‌باره گفت: بحث تخریب هیچ قسمتی از عرصه میدان شهدا و آنچه امروز در آن مشاهده می‏شود، مطرح نیست.

عباس شیرمحمدی با بیان اینکه قرار است دو خط قطارشهری از قسمت زیرین میدان‌شهدا عبور کند و فقط برای خط۲ قطار شهری در این قسمت ایستگاه پیش‏بینی شده، افزود: به دلیل احداث این ایستگاه، مشاوری که در حال طراحی ایستگاه موردنظر است، گزینه‏هایی را برای اجرای آن پیشنهاد داده است.وی خاطرنشان کرد: یکی از گزینه‏ها این است که قسمت‏هایی از این عرصه نیاز به تخریب دارد، اما دو گزینه دیگر نیاز به تخریب ندارد.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام گزینه‏های پیشنهادی مشاور مربوطه در شهرداری مشهد و هیات اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا در دست بررسی است، تاکید کرد: هنوز هیچ‏کدام از گزینه‏ها قطعی و نهایی نشده است و به‏محض اینکه گزینه‏ای قطعی شود به اطلاع سایر شهروندان می‏‏رسانیم.رییس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه شورای شهر همیشه مدافع و حافظ منافع مردم است، اظهار کرد: شورای شهر با گزینه‏ای که در آن، تخریب قسمت‏هایی از عرصه ساخته شده، تایید شود به هیچ‌وجه موافق نیست؛ از این رو در انتخاب گزینه‏ها، نظر شورا، حتما لحاظ می‏شود. در همین رابطه، مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا نیز گفت: با اجرای ایستگاه خط۲ قطار شهری، هیچ‏گونه خسارتی به بناهای ایجاد شده و در دست اجرای طرح میدان شهدا وارد نخواهد آمد.ابوالفضل افشاری با بیان اینکه اقداماتی برای ایجاد ایستگاه خط ۲ قطارشهری در دست بررسی است، افزود: طبق جلسه هماهنگی که بین مدیران طرح و مشاوران دو پروژه طرح بزرگ میدان شهدا و قطارشهری برگزار شد، موضوع تخریب محل ایستگاه مورد بررسی قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه نظرات ارائه شده صرفا با دیدگاه کارشناسی مطرح شده، خاطرنشان کرد: قرار شد این دو طرح، منطبق بر هم پیش بروند و اصلا بحث تخریبی در میان نیست.