مدیریت برق کشور در دست خوزستانی‌ها

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: استان خوزستان به دلیل داشتن قابلیت‌های فراوان توانسته مدیریت برق سراسر کشور را به دست بگیرد. مهندس مجید نامجو در مراسم افتتاحیه پست و خط ۱۳۲ کیلوولت شادگان دو - شهید علی معماری با اشاره به اینکه دولت و وزارت نیرو همواره به استان خوزستان نگاه ویژه داشته است، افزود: نگرانی‌هایی از بابت برق خوزستان به علت گرما، شرجی هوا و گرد و غبار وجود دارد که بخشی از آن به دلیل افزایش مصرف برق و وجود صنایع بسیار و اجرای طرح‌های عمرانی بزرگ اقتصادی و کشاورزی است.

نامجو تصریح کرد: کمتر استانی در کشور است که مانند خوزستان نیروگاه داشته باشد و از نیروهای انسانی متخصص و فرهیخته برخوردار باشد.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰۰ واحد نیروگاهی در کشور فعال هستند، تابستان امسال صنعت برق کشور با وجود گرمای شدید، توانست با افتخار و بدون مشکل تابستان را پشت سر بگذارد. وزیر نیرو ادامه داد: ممکن است در سال‌های آینده هم این قضیه تکرار شود و ما باید خودمان را برای این‌گونه شرایط آماده کنیم.وی با اشاره به قدرت صنعت برق کشور در منطقه اظهار کرد: بخش برق در منطقه در بالاترین طراز قرار دارد که این افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این مراسم گفت: پست و خط ۱۳۲ کیلوولت شادگان دو با هدف افزایش ضریب اطمینان و پایداری شبکه برق مناطقی از شهر شادگان، ایجاد ظرفیت و تامین برق متقاضیان خانگی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و عمومی شهرستان شادگان و حومه احداث شده است.

مهندس مسعود معین پور درباره مشخصات پست اظهار کرد: در این پست دو دستگاه ترانسفورماتور ۳۳/۱۳۲ کیلوولت هر کدام به ظرفیت ۵۰ مگاوات با ۲ بی خط و ۲ بی ترانس ۱۳۲ کیلوولت و ۱۰ فیدر ۳۳ کیلوولت خروجی استفاده شده است.

وی اضافه کرد: پست و خط ۱۳۲ کیلوولت شادگان دو در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۶ میلیارد ریال ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان همچنین درباره مشخصات خط ۱۳۲ کیلوولت دومداره ارتباطی شادگان دو و اتصالات پست خلیج‌فارس گفت: خط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی شادگان دو جهت انتقال انرژی الکتریکی از پست اصلی

خلیج فارس (در سه راهی ماهشهر- آبادان) به پست جدیدالاحداث شادگان دو در شهرستان شادگان ساخته شده است.

وی ادامه داد: طول خط ۵/۱۶ کیلومتر و دو مداره بوده که جهت اجرای آن از تعداد ۵۷ دستگاه دکل‌های فلزی مشبک استفاده شده است. معین پور تصریح کرد: هدف از ساخت این خط تغذیه پست برق شادگان دو به منظور تامین برق مطمئن و پایدار در شهرستان شادگان و تقویت برق آن منطقه جهت مصارف خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی است.

وی افزود: هزینه ساخت خط ۱۳۲ کیلوولت دومداره ارتباطی شادگان دو و اتصالات پست خلیج فارس ۲۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بوده که از محل اعتبارات شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین و پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: کلیه عملیات طراحی و خدمات مهندسی پست و خط و همچنین ساخت تجهیزات و عملیات اجرایی توسط شرکت‌های داخلی صورت گرفته است. نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: شهرستان شادگان قبلا در بخش انتقال و توزیع مشکلات زیادی داشته؛ ولی اکنون تا حدود زیادی این مشکلات برطرف شدند.

مجید ناصری نژاد افزود: اعتبارات برق در حد نیاز مردم نیست و مسوولان برق صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند‌‌ و به پیمانکاران و کارگران بدهکار هستند، همچنین با اعتبارات موجود مسوولان برای اجرای پروژه‌ها به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.

وی ادامه داد: درخواست دارم وزارت نیرو ۲۰ میلیارد تومان دیگر برای حل مشکلات شهرستان شادگان در بخش برق اختصاص دهد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از نام‌گذاری این پست به یاد شهید علی معماری اظهار کرد: شهیدعلی معماری یکی از سرداران دفاع مقدس بوده که رشادت‌های بسیاری برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و خاک وطن از خود نشان داده است.