بزرگ‌ترین پروژه شهری اراک افتتاح می‌شود؟

دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: یکی از پروژه‌های عمرانی سال‌جاری شهر اراک که به عناوین مختلف از سوی مدیران شهری مطرح و بر اجرای آن تاکید شده، بازگشایی و احداث محور شهید فردین‌پور (حد فاصل خیابان حاجباشی تا ادبجو) است که با اخذ مصوبه شورا در اوایل فروردین ماه امسال نام این پروژه نیز در میان سایر طرح‌های عمرانی شهرداری اراک در سال ۸۹ جای گرفت. طرحی که به گفته مسوولان امر قرار است با مشارکت استانداری، شهرداری و شرکت عمران مسکن اجرایی شده و با احداث معبری در محدوده حد فاصل خیابان حاجباشی تا ادبجو شاهد رفع مشکلات تردد و عبور و مرور در این محدوده از شهر اراک باشیم.

به گفته رییس سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک، ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده ‌است؛ بنابراین به لحاظ اعتبارات نیز باید این پروژه را در میان طرح‌های قابل‌توجه شهری از نظر میزان منابع مالی اختصاص یافته دانست؛ چرا که تا پیش از این تنها پروژه عمرانی شهری را به لحاظ حجم اعتبارات هزینه شده که اتفاقا از طرح‌های عمرانی پرفراز و نشیب و البته زمان‌بر در مسیر اجرا نیز بود، می‌توان احداث تقاطع غیر هم‌سطح میدان جهاد دانست.

در این میان آنچه که امروز با گذشت نیمی از سال به عنوان مهم‌ترین بحث در خصوص این پروژه مطرح است زمان بهره‌برداری و افتتاح این طرح می‌باشد؛ در حالی که رییس سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک در اولین جلسه رسمی شورا در سال‌جاری از اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از این پروژه تا پایان شهریورماه امسال خبر داد، اما به نظر می‌رسد با روند فعلی اجرای این طرح نمی‌توان انتظار اتمام عملیات اجرایی آن حداقل تا پایان سال‌جاری را داشت؛ چرا که ظاهرا کمبود نقدینگی و اعتبارات مورد نیاز در اجرای پروژه‌های عمرانی که بارها به عنوان دلیل اصلی کندی فعالیت‌های عمرانی شهری از زبان مدیران شهری شنیده شده گریبانگیر این طرح نیز شده و زمان بهره‌برداری از آن را با همان اما و اگرهای همیشگی همراه ساخته است.

تنها ۶ پلاک تخریب و تملک شده

رییس سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اراک در این باره با اشاره به اینکه هم‌اکنون تملک و کار تخریب ۵ تا ۶ واحد از املاک واقع در مسیر طرح انجام شده است، گفت: حدود ۶ تا ۷ واحد دیگر نیز مراحل نهایی مذاکرات برای تملک و تخریب را طی می‌کنند و در خصوص مابقی واحدها نیز مراحل اجرایی ادامه دارد.

محسن کمالی با بیان اینکه متاسفانه روند اجرای این پروژه طبق پیش‌بینی‌های قبلی صورت نگرفت، افزود: نحوه تملک واحدهای موجود در مسیر پروژه معمولا از مهم‌ترین مشکلات این‌گونه طرح‌ها است و زمان‌بر بودن روند تملک و تخریب برای بازگشایی و احداث این معبر یکی از موانع موجود در اجرا است.

شاید تا پایان سال آماده شود

معاون فنی و عمرانی شهردار اراک نیز اجرای این پروژه را به منظور رفع مشکل تردد و عبور و مرور در این محدوده ضروری دانست و گفت: اگر چنین تفکری در مجموعه مدیران شهری وجود داشته باشد که چون این پروژه اولویت ندارد پس نباید انجام شود، نمی‌توان انتظار توسعه و عمران شهری را داشت و مجموعه مدیران دچار روزمرگی خواهند شد. قاسم خراجی تصریح کرد: اجرای این پروژه به شکل مشارکتی با استانداری و شرکت عمران مسکن از امتیازات مهم این طرح است که اگر از این امکانات و فرصت ایجاد شده برای انجام عملیات اجرایی در بافت فرسوده استفاده نشود، این اعتبار به شهرهای دیگر استان اختصاص خواهد یافت؛ ضمن اینکه شهرداری مجاز به هزینه‌کرد این اعتبار در موارد دیگر نمی‌باشد.خراجی زمان تکمیل و بهره‌برداری از این طرح را تا پایان امسال عنوان کرد و افزود: بخشی از تعهد مالی این پروژه که مربوط به شهرداری بوده انجام شده و برای جذب اعتبارات استانی نیز در حال مذاکره و پیگیری هستیم.

معاون فنی شهردار اراک جلب رضایت مالکین برای تملک واحدهای واقع در مسیر طرح را پروسه‌ای زمان‌بر دانست و گفت: به منظور تسریع در روند انجام کار امتیازاتی نیز برای مالکینی که با شهرداری به توافق برسند در نظر گرفته شده است.

عدم اختصاص اعتبارات استانی دلیل کندی

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک نیز بازگشایی و احداث این معبر را در کاهش بار ترافیکی خیابان امام خمینی موثر دانست و گفت: این پروژه در اولویت طرح‌های عمرانی امسال قرار نداشته است؛ اما با توجه به اینکه شرکت عمران مسکن متعهد به انجام تملک‌ها شده اجرای آن مانند سایر موارد تعریض و تملک در سطح شهر برای شهرداری هزینه بر نخواهد بود، البته شهرداری نیز باید در صدور مجوز ساخت‌و‌ساز برای فضاهای باقیمانده در اطراف واحدهای تملک شده همکاری کند.

منوچهر کاظمی میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را بیش از ۹۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده دانست و افزود: یکی از دلایل کندی روند اجرای پروژه عدم اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی مربوط به استانداری است.

صحبت‌های مدیران شهری در خصوص روند کند اجرای پروژه بازگشایی محور شهید فردین‌پور گویای این مطلب است که با وجود همه بحث‌ها در مورد ضرورت اجرا یا عدم اجرای این طرح، اکنون این پروژه را نیز باید به جمع سایر موارد تملک و تعریض شهری در سال‌جاری اضافه کرد.