دنیای اقتصاد - شیراز - محمد صداقت: ارزش ریالی معاملات بورس منطقه‌ای استان فارس در ۶ ماه ابتدای سال جاری ۱۸۵ درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته رشد کرد. کرشمه ترابیان، مدیر بورس شیراز با بیان این مطلب گفت: در این مدت تعداد سهام و حق تقدم معامله شده در بورس منطقه‌ای استان فارس ۱۰۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در نیمه اول سال جاری و در ۱۲۳ روز فعالیت بورس در این مدت، ۸۵۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و ۲۷ میلیارد ریال در بورس این استان مورد معامله قرار گرفت، افزود: متوسط ارزش روزانه خرید و فروش سهام در این مدت ۱۶ هزار و ۴۷۹ میلیون ریال بوده است.

ترابیان اضافه کرد: بررسی ترکیب معاملات انجام شده حاکی از آن است که ۵۱ درصد ارزش معاملات به خرید سهام و ۴۹ درصد به فروش سهام اختصاص داشته است.

وی گفت: تعداد خریداران در این مدت با سه‌هزار و ۸۷۳ نفر افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۳۱ هزار و ۴۱۰ نفر رسید که از این میان هزار و ۴۸۴ نفر برای نخستین بار کد سهامداری گرفتند.

مدیر بورس منطقه‌ای استان فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس استان ۱۹ شرکت است که دو شرکت در بازار اول و ۱۷ شرکت در بازار دوم قرار دارند.

وی افزود: در این مدت ۱۶ شرکت کارگزاری به همراه تالار اختصاصی خدمات لازم را به سهامداران و متقاضیان ارائه دادند که سرانه معاملات ماهانه هر کارگزاری طی این مدت ۲۱ هزار و ۱۱۳ میلیون ریال و سرانه معاملات روزانه هر کارگزار هزار و ۳۰ میلیون ریال بوده است.