امکانات زیرساختی مشهد پاسخگوی ساکنان این کلانشهر هم نیست چه رسد به میلیون‌ها زائر

مشهد- زهره الوندی: وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد موجب شده که به طور میانگین هر ایرانی هر سه سال یک‌بار به مقصد مشهد سفر کند. نرخ رشد ۱/۸ درصدی جمعیت مشهد، یعنی افزایش سالانه ۴۰ هزار نفر به جمعیت ثابت این شهر و ورود بیش از ۲۰ میلیون گردشگر و زائر داخلی و خارجی و حال و هوای ویژه این شهر، مشهد را به آینه‌ای تمام‌نما از ایران تبدیل کرده است.

افزایش۱۱ درصدی زائران

معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص آمار زائران و گردشگران در تابستان امسال اظهار کرد: در تابستان امسال مشهد پذیرای ۱۳ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۳۴۶ زائر و گردشگر داخلی و خارجی بوده است.

سعید حسین‌پور با بیان اینکه در تابستان گذشته ۱۱ میلیون و ۹۸۳ هزار نفر زائر داخلی و خارجی به مشهد سفر کرده بودند، افزود: تعداد زائران در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی تعداد زائران خارجی به مشهد را نیز در تابستان امسال بیش از ۱۰۱ هزار نفر عنوان‌ و اظهار کرد: تعداد گردشگران خارجی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است. وی همچنین در خصوص تعداد زائران در ماه رمضان سال جاری نیز گفت: امسال ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار زائر در ماه رمضان به مشهد مشرف شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در روزهای پایانی شهریور ماه امسال نیز مانند سال‌های گذشته با خیل عظیم زائران مواجه شدیم و عدم برنامه‌ریزی برای ورود آنان موجب افزایش نارضایتی زائران و مجاوران شد، افزود: در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی در قالب ۱۰ بخش با مسوولیت فرماندار در ستاد تسهیلات زائران هر ساله انجام می‌گیرد که رسما پس از تایید کارگروه گردشگری استان ابلاغ شده و مسوولیت‌ها و وظایف مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به حجم زیاد و ناگهانی مسافران و ضعف در زیرساخت‌ها مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم در سال‌های آینده بهبود یابد.

با این حال در شرایطی‌ که هر ساله به تعداد زائران افزوده می‌شود، ایجاد زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای حضور زائران در مشهد همواره سرعت کندی را طی می‌کند؛ به طوری‌که تنها در آخرین روزهای شهریور ماه که مشهد با خیل عظیم زائران مواجه بود، مشکلات این کلانشهر در حوزه گردشگری به چند برابر افزایش یافت.

امکانات زیرساختی پاسخگو نیست

یکی از نمایندگان مشهد در این خصوص معتقد است: شهر مشهد در حوزه زیرساختی در ابعاد مختلف نیازمند توجه و رسیدگی است.

دکتر سید امیرحسین‌قاضی زاده افزود: فضا و امکانات زیرساختی شهر مشهد به هیچ‌وجه پاسخگوی ساکنان نیست چه برسد به میلیون‌ها مسافر و زائر. وی با اشاره به اینکه جایگاه شهر مشهد در کل کشور منحصربه‌فرد است، گفت: باید نمایندگان با در نظر گرفتن ماده‌های قانونی در قالب برنامه پنجم توسعه دولت را جهت رسیدگی همه جانبه به این سطح وسیع و گسترده از نیازها الزام کنند.

قاضی‌زاده گفت: ترافیک سنگین در مشهد به دلیل عدم توجه و راهکاریابی از سوی مسوولان شهری هم اینک تبدیل به معضلی شده که روز به ‌روز پیچیده‌تر و حل نشدنی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیازمندی‌های مشهد در حدی نیست که شهرداری مشهد با اخذ عوارض از شهروندان این موارد را تامین کند، افزود: لازم است دولت با در نظر گرفتن ردیف بودجه خاص یا به هر طریق دیگری این مسائل را در شهر مشهد حل کند؛ زیرا شهر مشهد به عنوان شهر ملی و ویژه نیازمند اعتبارات ویژه نیز هست.