دنیای‌اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: فاز نخست تصفیه‌خانه طرح جامع آب ثامن الائمه (ع) آبادان ۵ مهرماه در سالروز شکست حصرآبادان با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: تصفیه خانه آب آبادان یکی از بزرگترین طرح‌های حوزه وزارت نیرو در این استان محسوب می‌شود و امیدواریم فاز نخست این تصفیه خانه همزمان با سالروز شکست حصر آبادان با حضور رییس‌جمهور افتتاح شود. وی با بیان این مطلب که این تصفیه‌خانه بزرگ که در سال ۸۴ عملیات ساخت آن در آبادان آغاز شده یکی از مهمترین پروژه‌های در حال اجرا در این شهرستان است ، با اشاره به مشکلات آب شرب آشامیدنی آبادان تصریح کرد: با بهره‌برداری از طرح جامع تصفیه‌خانه شهری این شهرستان و پایان عملیات اجرای طرح بزرگ غدیر مشکلات تامین آب شرب مورد نیاز مردم به طور کامل رفع خواهد شد.

پویا ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح تا‌ پایان سال ۸۸، بالغ بر ۳۹۰ میلیارد ریال برای انجام مراحل مختلف آن هزینه شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه جامع شهری آب ثامن‌الائمه آبادان ظرفیت تولید ۱۸۰هزار متـر مکعب آب در شبانـه روز را دارد، گفت: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه آب مورد نیاز ۶۳۰ هزار نفر جمعیت تا سال ۱۴۱۰ تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز مردم آبادان هم‌اکنون از سه تصفیه‌خانه قدیمی تامین می‌شود، افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون هیچ تصفیه‌خانه‌ای در آبادان ساخته نشده که در حال حاضر این سه تصفیه‌خانه نیز پاسخگوی نیازهای شهری آبادان نیستند. مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان اظهار کرد: میزان آب آشامیدنی توزیعی به شهرهای آبادان و اروندکنار و روستاهای اطراف در حال حاضر به طور متوسط بین ۹۵ تا ۱۱۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است. پویا در خصوص روند بازسازی شبکه آبرسانی آبادان تصریح کرد: با توجه به اینکه شبکه آبرسانی آبادان در بسیاری از بخش‌ها فرسوده بوده و منجر به هدر رفتن آب و بروز برخی مشکلات شده است طرح بازسازی شبکه آب نیز در این شهرستان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: به همین منظور نیز حدود ۱۲۰ کیلومتر از شبکه ۷۲۰ کیلومتری آبرسانی آبادان با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان بازسازی خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبارات لازم و مورد نیاز کار بازسازی همه شبکه آبرسانی آبادان تا پنج سال آینده به پایان برسد.

آبادان دارای ۳ تصفیه خانه ایستگاه ۱۱، دیریفارم و ایستگاه ۷ است که از تنها منابع آب یعنی اروند رود و رودخانه بهمنشیر آب را برداشت و روزانه ۱۱۰ هزار متر مکعب آب آشامیدنی را در ۷۲۰ کیلومتر شبکه توزیع این شهرستان پمپاژ می‌کند.