دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: هفته دوم مهر ماه یک هیات از ستاد راهبردی صادرات به عراق، به این کشور اعزام می‌شود. مهرزاد خلیلیان، دبیر اتاق بازرگانی اصفهان در شانزدهمین جلسه ستاد راهبردی صادرات به عراق که با حضور کارشناسان و مشاوران استانداری و نمایندگان بخش خصوصی استان اصفهان در اتاق بازرگانی تشکیل شد، با اعلام این مطلب افزود: این هیات برای روان‌سازی صادرات به عراق اعزام می‌شود تا مسائل و مشکلات پیرامون صادرات کالای ایرانی به ویژه تولیدات استان اصفهان را از نزدیک با طرف عراقی پیگیری کند.

وی در ادامه تشکیل شرکت «کرد سپاهان» در کردستان عراق را ایجاد بستر برای شرکت‌های استان اصفهان با هدف ورود منسجم به بازار عراق برشمرد.

خلیلیان با اشاره به رقابت شرکت‌های ایرانی و ترکیه‌ای در بازار عراق گفت: شرکت‌های تجاری ایرانی باید به صورت تفاهمی و برای در دست داشتن بازار شهرهای مختلف عراق با یکدیگر هماهنگ شوند و نقش تشکل‌های اقتصادی در این راستا مهم است. وی تصریح کرد: حضور ناهماهنگ چندین شرکت تولید‌کننده یک کالا در یک شهر عراق باعث از دست رفتن بازار برای ایران خواهد شد.

دبیر اتاق بازرگانی اصفهان همچنین از آمادگی این ستاد برای ارائه مشاوره به شرکت‌های اقتصادی اصفهانی خبر داد و گفت: مرکز تجاری ایران در شهرهای مختلف عراق ایجاد شده که آماده ارائه خدمات گوناگون به شرکت‌های تجاری برای ارائه کالا و خدمات صادراتی است.

حبیب‌اله بهرامی، رییس اتاق تعاون استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: اتاق تعاون در سلیمانیه یک مرکز تجاری افتتاح کرده که از استان اصفهان هفت شرکت در این مرکز فعالیت می‌کنند. وی افزود: جاده بین سنندج تا مریوان که جاده ترانزیتی محسوب می‌شود باید برای تسهیل حمل‌و‌نقل جاده‌ای کالا تقویت و جاده عریض‌تر ایجاد شود.

بهرامی افزود: مسائل رفاهی درون مرز مریوان برای تسهیل

رفت‌وآمد تجار باید تقویت شود تا شرایط برای حضور بازرگانان مهیاتر شود. پرویز اخوان، مشاور سرمایه‌گذاری استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: مسائل رفاهی مرزهای ایران و عراق باید از طریق سازمان توسعه تجارت با همکاری استان‌های مرزی رفع شود، زیرا پایانه‌های مرزی نقش مهمی در پاسخگویی به نیاز کالا و خدمات شهرهای عراق دارد.

سعید ابراهیمی، مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان هم گفت: ستاد دلایل کاهش صادرات کالا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را بررسی و به مرجع ذی‌ربط اعلام کرده است. وی از دستگاه‌های استان خواستار پیگیری موضوع شد.