دغدغه اجاره‌نشینی به زنجان رسید

دنیای اقتصاد - زنجان - یوسف قزلباش: آخرین تحلیل‌ها از بازار مسکن، افزایش ۱۰ تا ۱۵‌درصدی نرخ اجاره‌بها را در استان زنجان نشان می‌دهد. از آنجا که اجاره‌بهای واحدهای مسکونی، رابطه‌ مستقیمی با قیمت و ارزش واحدهای مسکونی دارد، به نظر می‌رسد اجاره با ثبات قیمت و در برخی نقاط نیز با کاهش روبه‌رو بوده است، امری که مسوولان نیز بر آن تاکید می‌کنند، اما در شرایط فعلی و رکود حاکم بر بازار مسکن، بسیاری از مالکان نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خود را ۱۰ تا ۱۵‌درصد افزایش داده‌اند.

این در حالی است که در نیمه دوم سال گذشته مالکان ترجیح می‌دادند مستاجران را با همان اجاره‌بهای قبلی حفظ کنند و بازار شاهد تمدید بسیاری از اجاره‌نامه‌ها بود، اما اکنون با وجود اینکه فصل نقل ‌و‌ انتقالات املاک چند ماهی است سپری شده، بازار اجاره‌بها سنگین ارزیابی می‌شود.

بر این اساس، بسیاری از دست‌ا‌‌ندرکاران مسکن در تحلیل خود از این وضعیت بر این نکته اذعان دارند که مالکان به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، بازار را در دست گرفته و نرخ ودیعه یا اجاره‌بهای املاک خود را تا ۱۵‌درصد افزایش داده‌اند.

بنابر اظهارات آنها، افزایش نرخ اجاره‌بها در شرایطی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، موجب شده است تا بسیاری از مالکان از سپردن املاک خود به صورت رهن خودداری کرده و به اجاره روی آورند.

هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش سهم هزینه‌ها در ملک کمال اطهاری، یک کارشناس برجسته اقتصادی با اشاره به اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها در سال جاری، گفت: با اجرای برنامه فوق، تورم ناشی از آن، سهم هزینه‌ها را به ویژه در ملک افزایش داده و در نتیجه اجاره‌بها نه تنها نمی‌تواند کاهش یابد، بلکه با نرخ بیشتری افزایش خواهد یافت. وی افزود: حداقل نرخ تورمی بر اساس اعلام بانک مرکزی از ۲۰‌درصد پایین‌تر نیست و همچنین بر اساس گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ تورم ۶۰‌درصد پیش‌بینی شده است. اطهاری ادامه داد: هر چند ممکن است قیمت فروش مسکن به دلیل اینکه مازاد بسیار زیاد عرضه وجود دارد، ثابت بماند، اما با کاهش درآمد خانوار و افزایش هزینه‌ها، به صورت کلی، نرخ اجاره‌بها در سال‌جاری با افزایش مواجه می‌شود. این کارشناس در زمینه چرایی عدم افزایش قیمت فروش مسکن، تصریح کرد: مازاد عرضه، به‌رغم تولید نمی‌تواند فروش ملک را افزایش دهد و با هرگونه نرخ تورمی درآمد واقعی خانوارها کاهش خواهد یافت.

احتمال افزایش اجاره‌بها تا ۳۰‌درصد

برای اینکه از وضعیت اجاره‌بها در فصل نقل و انتقالات اجاره مسکن در زنجان نیز با خبر شویم، به سراغ رییس اتحادیه مشاورین املاک استان زنجان رفتیم. احمد نوروزی با بیان اینکه فصل نقل ‌و‌ انتقالات در بحث اجاره مسکن از اواخر خرداد آغاز و تا اواسط شهریور ادامه می‌یابد، گفت: امسال اجاره‌بهای مسکن در استان زنجان بین ۱۰ تا ۱۵‌درصد افزایش یافته است. وی دلیل اصلی این میزان افزایش اجاره‌بها را کاهش ساخت‌و‌ساز مسکن طی چند سال گذشته و بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در این بخش عنوان کرد و افزود: تا سال گذشته مستاجر کم بود و به همین خاطر پلاک‌های مورد اجاره افزایش یافته بود، اما امسال پلاک‌های مورد اجاره کاهش یافته و آمار مستاجر زیاد شده است. نوروزی یکی دیگر از دلایل عمده کاهش پلاک برای اجاره در زنجان را تمدید پلاک‌های اجاره شده در سال گذشته توسط مستاجران دانست و تصریح کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد، چه بسا شاهد افزایش اجاره‌بها تا ۳۰‌درصد در زنجان نیز باشیم.

آثار مثبت روانی مسکن مهر در زنجان

رییس اتحادیه مشاورین املاک استان زنجان در ادامه به آثار روانی مسکن مهر در زنجان اشاره کرد و گفت: استان زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط ممتازی قرار گرفته است و همچنین به دلیل داشتن مدیران بومی توانمند، همواره یکی از استان‌های پیش‌رو در اکثر موارد بوده است که مسکن مهر یکی از این موارد می‌باشد و زنجان در بحث احداث مسکن مهر نیز که بار روانی بسیار خوبی را داشته است، در کشور پیشتاز می‌باشد.

نوروزی، لزوم عملی شدن مسکن مهر و مشاهده سریع مردم از نتایج این طرح بزرگ را خواستار شد و اظهار کرد: مشاورین املاک نیز از مسکن مهر به دلیل مجاز بودن خرید و فروش این واحدها استقبال می‌کنند، چرا که آنها خواستار ایجاد ثبات در بازار مسکن هستند، از این رو اگر عرضه و تقاضا به تعادل برسد، خرید و فروش در بحث مسکن نیز افزایش خواهد یافت.

کد رهگیری و کشف فساد قبل از وقوع جرم

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فلسفه کد رهگیری به عنوان عاملی برای کشف فساد قبل از وقوع جرم یاد کرد و افزود: امیدواریم بحث آشنایی مردم با کد رهگیری توسط رسانه‌های گروهی به طور صحیح صورت گیرد، چرا که در شرایط کنونی تنها چیزی که باعث می‌شود مردم در بحث معاملات مسکن با مشکل مواجه نشوند کد رهگیری می‌باشد و در صورت آشنایی مردم با این مقوله، به طور حتم آمار مشاورین املاک غیرمجاز نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

نوروزی ضمن درخواست از مردم استان مبنی بر عدم مراجعه به مشاورین املاک غیر مجاز، تاکید کرد: مردم با مراجعه به مشاورین املاک مجازی که دارای کد رهگیری هستند، علاوه بر انجام قانونی امور محوله از جمله فروش و اجاره مسکن، به مزیت و اهمیت کد رهگیری واقف خواهند شد.

۶۴۵ مشاور املاک مجهز به کد رهگیری

رییس اتحادیه مشاورین املاک استان زنجان، از وجود ۸۴۲ مشاور املاک دارای پروانه کسب در زنجان خبر داد و افزود: از این تعداد، بالغ بر ۶۴۵ مشاور املاک مجهز به کد رهگیری می‌باشند و مابقی نیز در دست اقدام است.

نوروزی با بیان اینکه ۱۵۰ مشاور املاک غیرمجاز نیز در زنجان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: هشدارهای لازم به این تعداد مشاور املاک داده شده و در صورت عدم اخذ جواز کسب و نیز کد رهگیری، اتحادیه مصمم به پلمب این املاک خواهد بود.

نوروزی با اعلام اینکه در قانون نظام صنفی کشور، کمیسیون‌های پنج‌گانه از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: با وجود اینکه نزدیک به دو سال است که از عمر این اتحادیه می‌گذرد، اما کمیسیون رسیدگی به شکایات و حل اختلاف اتحادیه مشاورین املاک استان زنجان دایر شده و بالغ بر ۲۰۰ فقره پرونده در آن رسیدگی و منجر به صلح و سازش شده است.