دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدای مشهد گفت: در شرایطی که سرمایه‌گذاری در جامعه با ریسک بالا مواجه است و سود سپرده بانکی کاهش یافته، مردم به سمت اوراق معتبر با سود علی‌الحساب و تضمینی ماهانه متمایل می‌شوند. در چنین شرایطی شهرداری‌ها می‌توانند با پرداخت سود قطعی پایان دوره اعتبار اوراق مشارکت خود را بالا برده و خریداران را به حفظ اوراق تا پایان سر رسید مشتاق کنند. سید مهدی درهمی شهرداری مشهد را تنها ناشر پرداخت‌کننده سود قطعی در سطح کشور اعم از دولتی و غیردولتی معرفی کرد و افزود: پرداخت سود قطعی یا سود پایان دوره یکی از خصوصیات اوراق مشارکت است که به فراموشی سپرده شده بود؛ در صورتی که این اهرم نقش تعیین‌کننده ای در موفقیت اوراق مشارکت ایفا می‌کند و در واقع جزو حقوق دارندگان اوراق به شمار می‌آید.

وی با یادآوری تجربه شهرداری مشهد در این خصوص افزود: در پنج دوره انتشار اوراق مشارکت در طرح میدان شهدا تاثیر تعیین سود قطعی، موجب جلب اطمینان عمومی شده و انگیزه حفظ و به بازخرید نکردن را در دارندگان این اوراق تقویت کرده است؛ از این رو پرداخت این سود در همه دوره‌های اوراق مشارکت شهرداری مشهد صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه اولین دوره اوراق مشارکت طرح بزرگ میدان شهدا که در سال ۸۴ منتشر شده بود و در زمستان سال ۸۸ به پایان دوره مشارکت رسید، تصریح کرد: با اتمام این فرصت اصل و سود علی‌الحساب با دارندگان اوراق این طرح ملی تسویه شد؛ اما اوراق مشارکت طرح بزرگ میدان شهدا از سایر اوراق موجود در کشور متمایز است و تفاوت آن در پرداخت همان سود قطعی (یا سود کوپن ۱۷) است که به تناسب سود پروژه‌ها متغیر بوده به همین دلیل در پایان دوره محاسبه می‌گردد.

وی اضافه کرد: بنابر محاسبات انجام شده این سود بیش از ۹‌درصد خواهد بود که پس از تایید کارشناسان بانک مرکزی (که هم‌اکنون در حال بررسی و محاسبات سود هستند) به همه افرادی که اوراق مشارکت طرح را تا روز پایانی نزد خود نگه داشتند، پرداخت خواهد شد.

درهمی انتشار این دوره را نیز در سال ۸۹ (ششمین سال) همانند سایر دوره‌ها همراه با استقبال عموم هموطنان پیش‌بینی کرد و ادامه داد: قطعا سود علی‌الحساب این دوره از اوراق مشارکت سال از گذشته که ۱۶‌درصد مصوب شده بود، کمتر نخواهد بود.