دنیای اقتصاد - رشت - محدثه بی‌آزار: از ابتدای امسال تاکنون گمرکات گیلان ۱۴۰‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون و ۵۰۸‌هزار تومان در آمد کسب کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰‌درصد افزایش داشته است. محمد بهبود آهنی، ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با اعلام این خبر گفت: در این مدت ۱۱۴‌میلیون و ۳۴۷‌هزار و ۳۷۵‌دلار کالا با وزن ۲۳۴هزار و۸۷۹ تن از گمرکات استان گیلان (انزلی و آستارا) به کشورهای مختلفی چون آذربایجان، روسیه، امارات و عراق صادرشده است.

به گفته وی، عمده کالاهای صادر شده در این مدت شامل محصولات نباتی، مصنوعات(سنگ، گچ، سیمان، سرامیک، شیشه و غیره) محصولات معدنی و غیره است.

ناظر گمرکات گیلان همچنین از افزایش ۷۸‌درصدی وزن صادرات چمدانی خبر داد و افزود: صادرات چمدانی در ۵ ماه نخست امسال نیز ۱۵‌هزار و ۴۸ تن با ارزش ۱۶‌میلیون و ۵۷‌هزار و ۹۴۵‌دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۲۹‌درصد افزایش داشته است.

بهبود آهنی اظهار کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری همچنین ۱۹۹‌هزار و ۱۳۸ نفر از مرزهای استان گیلان وارد کشور شدند که این تعداد افراد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴‌درصد افزایش نشان می‌دهد، همچنین تعداد مسافران خروجی از کشور نیز از طریق مرزهای استان ۱۹۵‌هزار و ۹۸۴ نفر بوده که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵‌درصد افزایش داشته است. وی تصریح کرد: در این مدت یک‌میلیارد و ۴۶۲‌میلیون و ۵۸۱‌هزار و ۲۸۱‌دلار کالا با وزن ۲‌میلیون و ۵۴۰‌هزار تن شامل آهن و ماشین آلات، چوب و وسایل برقی و صنعتی و محصولات شیمیایی از کشورهای روسیه، قزاقستان و اوکراین وارد استان شده است.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندر انزلی خاطرنشان کرد: در ۵ ماه نخست امسال تعداد ۱۴۳‌هزارو ۱۰۶ دستگاه کامیون نیز بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹‌درصد افزایش داشته است.