سردترین شهر ایران صاحب گاز طبیعی شد

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: طرح گازرسانی به شهر زرینه اوباتو از توابع شهرستان دیواندره استان کردستان همزمان با گرامیداشت هفته دولت افتتاح شد و ساکنان سردترین نقطه ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند. در این مراسم که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان، مدیرعامل شرکت گاز استان، فرماندار دیواندره و جمعی از مسوولان حضور داشتند، مشعل گاز شهر زرینه اوباتو روشن شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در این مراسم گازرسانی به شهر زرینه اوباتو را از نیازهای اصلی مردم این منطقه دانست و گفت: با توجه به سرد بودن این نقطه از کشورمان مردم این دیار نیاز جدی به گاز طبیعی داشتند.

مهندس محمد مهدی مهدوی با اشاره به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه افزود: مردم شهر زرینه هیچ‌گاه باور نمی‌کردند که گاز طبیعی امسال به منازل آنها راه یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه گازرسانی به شهر زرینه اوباتو در سفر هیات دولت به استان کردستان به تصویب رسید، افزود: گازرسانی به شهر زرینه و روستای رشید‌آباد با اجرای حدود ۲۲‌هزار متر خط تغذیه فلزی شش اینچ با فشار PSI۲۵۰ منشعب از خط تغذیه هشت اینچ شهر دیواندره انجام شده است.

وی گفت: برای گازرسانی به این شهر و روستا دو مورد ایستگاه تقلیل فشار شهری T.B.S با ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب و ۱۵۰۰ متر شبکه توزیع تا معابر اصلی و فرعی شهر و روستا صورت گرفته است. وی میزان شبکه‌گذاری این طرح را ۳۷‌هزار متر با لوله پلی‌اتیلن در اقطار مختلف و فشار PSI ۶۰ و خط تغذیه psi۲۵۰ عنوان کرد و افزود: ۴۷۶ مورد انشعاب پلی اتیلن نیز نصب شده است. وی تعداد ایستگاه‌های تقلیل فشار در مسیر این پروژه را نیز دو مورد با ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰‌میلیارد‌ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است، گفت: اعتبار این پروژه از محل منابع داخلی شرکت گاز استان تامین شده است. مهندس مهدوی، تعداد خانوارهای بهره‌مند از گاز طبیعی در این پروژه را ۵۱۸ خانوار با دو‌هزار و ۶۴۳ نفر جمعیت اعلام کرد.

وی همچنین میزان تقریبی جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع با بهره‌برداری از شبکه گازرسانی شهر زرینه و روستای رشید آباد را یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار لیتر سوخت مایع در سال دانست. وی گسترش شبکه گاز‌رسانی به منظور جایگزینی گاز طبیعی با سایر سوخت‌های مایع و میان تقطیر، ایجاد شرایط رفاه و آسایش برای شهروندان، تامین سوخت پاک، سالم، ارزان و در دسترس، گسترش خدمات‌رسانی بر اساس اهداف دولت خدمت‌گزار، محرومیت‌زدایی از مناطق محروم در جهت اهداف دولت عدالت محور، جلوگیری از قاچاق سوخت، حفاظت از منابع طبیعی بکر و زیبای منطقه، ایجاد بستر مناسب برای گاز‌رسانی به صنایع محلی و گردشگری در منطقه، کاهش نرخ مهاجرت به شهرهای بزرگ و جلوگیری از حاشیه نشینی شهری، ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای با توجه به کوهستانی بودن منطقه را از مهم‌ترین اهداف پروژه‌های گازرسانی شرکت گاز اعلام کرد. بر اساس این گزارش، با گازرسانی به شهر زرینه اوباتو، شمار شهرهای برخوردار از نعمت گاز طبیعی در استان کردستان به عدد ۲۰ رسید.

گازرسانی به ۴۷ روستا

همچنین همزمان با هفته دولت ۴۷ روستای این استان نیز از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

هوشنگ اولی زاده، مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان گفت: برای اجرای شبکه گاز این روستاها ۱۲۰‌میلیارد‌ریال هزینه شده است.

رییس روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان در ادامه بهره‌برداری از شبکه گاز طبیعی صنایع به تعداد شش مورد را از دیگر برنامه‌های هفته دولت دانست و گفت: برای گازرسانی به این تعداد صنایع سه‌میلیارد‌ریال هزینه شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به دو واحد صنعتی نیز در هفته دولت امسال با اعتباری معادل ۵۰۰‌میلیون‌ریال آغاز می‌شود.

اولی زاده همچنین به افتتاح سه جایگاه CNG در سقز نیز در این ایام اشاره و اظهار کرد: برای بهره‌برداری از این سه جایگاه ۳۰‌میلیارد‌ریال هزینه شده است. به گفته وی، عملیات اجرایی احداث دو جایگاه CNG نیز در قروه و مریوان در هفته دولت امسال با برآورد اعتباری معادل ۲۰‌میلیارد‌ریال آغاز می‌شود.