دنیای‌اقتصاد- بیرجند- محمدقربانی: مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از کلنگ‌زنی و افتتاح ۲۶ طرح گازرسانی با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در استان خبر داد. وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیت شهری برخوردار از گاز طبیعی در خراسان جنوبی به ۷۵ درصد می‌رسد.

حسن افتخاری با بیان اینکه تا قبل از افتتاح این طرح‌ها میزان تحت پوشش استان در بخش گاز ۷۰ درصد بوده است، تصریح کرد: با بهره‌برداری از شبکه گازرسانی به شهرهای خوسف و بشرویه تا پایان امسال، جمعیت برخوردار گاز طبیعی در استان به ۸۸ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در ادامه گفت: در هفته دولت عملیات تزریق گاز به شبکه شهرهای آیسک، سه قلعه، سرایان و نیمبلوک آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه عملیات تزریق گاز در شبکه و برخورداری و اشتراک‌پذیری از مشترکان در شهرهای یاد شده نیز آغاز می‌شود بیان کرد: افتتاح رسمی این طرح‌ها به زودی و طی مراسمی با حضور مقامات کشور و استان انجام خواهد شد.

افتخاری گفت: گازرسانی به روستاهای پهنایی، علی‌آباد علیا، علی‌آباد سفلی، اکبریه و شاهیک در شهرستان قاین و دهنو، امیرآباد، حاجی‌آباد، شمس آباد و علی آباد لوله در شهرستان بیرجند نیز افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: برای گازرسانی به این روستاها بالغ بر ۵۰کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز، ۲ ایستگاه تقلیل فشار درون شهری و یک ایستگاه تقلیل فشار روستایی اجرا شده است. وی اظهار کرد: با اتصال این روستا ۱۳۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۵ هزار نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند. افتخاری گفت: ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران برای گازرسانی به این روستاها سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی همچنین گفت: در هفته دولت (امسال) طرح گازرسانی به شهرک صنعتی بیرجند، شبکه داخلی آن نیز به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح اولین واحد صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند به شبکه گاز طبیعی متصل خواهد شد. وی اعتبار هزینه شده برای این طرح را ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. وی پیش‌بینی کرد با برخورداری از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی بیرجند و نیز واحدهای واقع در مجاورت آن ۳۵۰۰۰ مترمکعب در ساعت گاز طبیعی به مصرف صنایع استان خواهد رسید. وی یادآور شد: گازرسانی به کارخانه سیمان قاین نیز که یک ایستگاه تقلیل فشار و یک کیلومتر خط انتقال انجام شده است نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: یک میلیارد ریال توسط شرکت گاز استان برای اجرای این طرح هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی همچنین گفت: در هفته جاری همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۴ روستا در شهرستان های بیرجند، قاین و فردوس آغاز می‌شود. وی یادآور شد: گازرسانی به روستاهای مهموئی، گازار، نوده، خنک و ربخت از توابع شهرستان بیرجند با ۹کیلومتر شبکه فولادی، ۳۵ کیلومتر شبکه پلی‌اتیلن و ۲ ایستگاه تقلیل فشار اجرا می‌شود. وی اعتبار برآورد شده برای اجرای گازرسانی به این روستاها را ۵/۱ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۴ هزار نفر از ساکنان این روستاها از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهد شد.

مهندس افتخاری افزود: عملیات گازرسانی به روستاهای جعفرآباد، حسن آباد، عباس آباد دشت، جلگه و روستای روم در شهرستان قاین با اجرای ۸ کیلومتر شبکه فولادی و ۳۰ کیلومتر شبکه پلی اتیلن و ۲ ایستگاه تقلیل فشار نیز به‌زودی آغاز می‌شود. وی بیان کرد : ۵/۱ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای گازرسانی به این روستاها پیش بینی

شده است که با اجرای آن ۳۵۰۰ نفر از اهالی روستاهای یادشده از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند. مدیرعامل شرکت گاز استان همچنین از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای باغستان علیا، باغستان سفلی، مهران کوشک و خانکوک در شهرستان فردوس خبر داد و گفت: برای گازرسانی به این روستاها ۵۸ کیلومتر شبکه فولادی و پلی اتیلن و یک ایستگاه تقلیل فشار نیز اجرا خواهد شد.

مهندس افتخاری برآورد اولیه این پروژه را ۵/۱ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار کرد: با توجه به جمعیت تحت پوشش و حجم کار، این میزان اعتبار نیز افزایش خواهد یافت.

وی میزان بهره‌مندی اهالی این روستاها از گاز طبیعی را ۶ هزار نفر اعلام کرد.