دنیای اقتصاد- بیرجند: رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، زرشک، انار و گیاهان دارویی خراسان جنوبی از افتتاح بزرگ‌ترین واحد کنسانتره زرشک، انار و انگور خبر داد. مهندس محسن احتشام هدف از راه‌اندازی این کارخانه را صادرات محصولات تولیدی عنوان کرد و افزود: این واحد حداکثر تا سه ماه آینده در شهرستان قائن راه‌اندازی می‌شود.

احتشام به وضعیت تولید زرشک در سال جاری اشاره کرد و گفت: تولید زرشک نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. وی در ارتباط با دلایل کاهش تولید زرشک در سال جاری تصریح کرد: زرشک به طور طبیعی یک سال باردهی مناسب داشته و سال بعد با کاهش باردهی مواجه است.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، زرشک، انار و گیاهان دارویی خراسان جنوبی ادامه داد: کم آبی و گرما نیز بر میزان تولید محصول زرشک تاثیر‌گذار بوده است.

وی با اشاره به رشد قیمت‌های زرشک در سال جاری خاطر نشان کرد: برداشت زرشک از آبان ماه آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود کاهش تولید حدود ۳۰-۲۵‌درصد باشد.

احتشام با اشاره به تاثیر ساخت بزرگترین واحد کنسانتره زرشک بر قیمت این محصول اظهار کرد: در چند روز گذشته زرشک با افزایش ۲۰‌درصدی قیمت مواجه بوده است.

وی در ارتباط با وضعیت تولید زعفران، گفت: از اواخر شهریور کار کشاورزان روی زمین‌های زعفران به منظور کشت این محصول آغاز خواهد شد.