افتتاح 500 طرح عمرانی در هرمزگان

دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: استاندار هرمزگان از افتتاح ۵۰۰ طرح عمرانی در سراسر این استان خبر داد. وی در‌آستانه فرا رسیدن هفته دولت به میان خبرنگاران آمد تا از دستاوردهای عمرانی استان که به یمن توجه دولت عدالت محور و تلا‌ش بی‌وقفه مدیران استان پشتوانه توسعه استان شده است، به تفصیل سخن بگوید.

حسین‌هاشمی تختی در این نشست خبری با اعلا‌م اینکه امسال ۵۰۰ طرح با اعتبار ۳‌هزار و ۶۸۷‌میلیارد‌ریال توسعه استان را متحول کرده است، خاطرنشان کرد: ۲۴‌درصد از اعتبارات صرف شده برای این طرح‌ها مربوط به اعتبارات استانی، ۲۰‌درصد ملی و مابقی به سایر بخش‌ها مانند تسهیلاتی، بانکی و سرمایه‌گذاری خصوصی مربوط است.

وی ادامه داد: پروژه هفته دولت امسال در ۱۳ شهرستان استان اجرایی شده است که بخش حمل‌ونقل با ۷۶ پروژه و رقم اعتباری ۹۸۲‌میلیارد‌ریال، ۲۷‌درصد مجموع اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد‌: در بخش انرژی به عنوان دومین شاخص برای ۷۶ پروژه، ۸۹۳ ‌میلیارد‌ریال سرمایه‌گذاری شده است که ۲۴‌درصد اعتبارات را شامل می‌شود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه بخش مسکن و عمران شهری و روستایی نیز به عنوان سومین شاخص با اعتبار ۶۷۵ ‌میلیارد‌ریالی برای ۱۳۸ طرح، ۳/۱۸‌درصد اعتبارات را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: بخش کشاورزی و منابع طبیعی با ۳۸ پروژه و ۴۸۲‌میلیارد‌ریال، ۱۳‌درصد اعتبارات و صنعت با ۱۹ پروژه با صرف اعتباری معادل ۲۲۱‌میلیارد ۵/۵ در رده‌های بعدی به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری قرار دارند.

هاشمی تختی یادآور شد: برای بخش‌های آموزش، منابع‌آب، تربیت بدنی، امور عمومی، فرهنگ و هنر، گردشگری، ارتباطات، بهزیستی و همچنین بهداشت و درمان نیز پروژه‌ قابل‌توجهی اختصاص دارد که همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری خواهند رسید.

مقام عالی دولت در ادامه سهم هر شهرستان از پروژه‌های عمرانی هفته دولت را بر شمرد و گفت‌: شهرستان بندرعباس با ۱۴۳ پروژه به مبلغ ۱۴۶۰‌میلیارد‌ریال، ۳۹‌درصد طرح‌های عمرانی را به خود اختصاص داده است. وی افزود: شهرستان بندر لنگه با ۳۵ پروژه و ۳۳۰‌میلیارد‌ریال، شهرستان قشم ۳۷ پروژه با ۲۸۰‌میلیارد‌ریال، حاجی آباد ۳۶ پروژه به مبلغ ۲۵۰‌میلیارد‌ریال و جاسک با ۲۵ طرح به میزان ۲۲۰‌میلیارد‌ریال از جمله شهرستان‌های استان هستند که بیشترین تعداد طرح‌های عمرانی را برای هفته دولت دارند.

به گفته استاندار هرمزگان، در سایر شهرستان‌ها نیز طرح‌ها و پروژه‌ها به همین نسبت با اندک تفاوتی اجرا شده است که در مجموع روند خوبی از اجرای طرح‌های عمرانی را در اقصی نقاط استان شاهد هستیم.

هاشمی تختی در ادامه تاکید کرد: علا‌وه بر پروژه‌هایی که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند چندین پروژه شاخص که در هیبت پروژه ملی هستند، برای حضور مقامات منظور شده است که از اهم آن می‌توان به؛ ورزشگاه ۲۰ ‌هزار نفری بندرعباس، بازسازی خط آبرسانی بندرلنگه، سد خاکی حاجی آباد، طرح‌ آبیاری تحت فشار در ۱۲ هکتار، مرمت و بازسازی اسکله‌های نفتی بندر شهید باهنر، افتتاح ۳۳ طرح‌هادی روستایی، بهسازی محور بندرعباس- شهرک مروارید، یک‌هزار واحد مسکن مهر، طرح توسعه بندر شهید رجایی، کارخانه ۵/۱‌میلیون تنی فولا‌د، بزرگراه بندرعباس سیرجان به همراه تونل دو قلوی ۱۷ شهریور، واگذاری ۱۷‌هزار هکتار برای پایانه نفتی در شرق استان و... اشاره کرد که بخشی هم اکنون آماده افتتاح و بخشی دیگر حداکثر تا چند ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهند بود.

وی همچنین افزود: در شهر بندرعباس نیز تعدادی پروژه عظیم در دست مطالعه یا اجرا است که از آن جمله می‌توان به ادامه بلوار ساحلی از خور گورسوزان تا میدان هنگام، مطالعه دو پل روگذر در میدان قدس و رسالت، احداث پارک ساحلی در امتداد پارک دولت به طرف حاشیه بلوار خلیج فارس و توسعه سالن بین‌المللی ترانزیت فرودگاه این شهر اشاره کرد. استاندار هرمزگان در ادامه از ارتقای رتبه استان در بحث در‌آمدهای مصوب خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته از میزان در‌آمد تعیین شده برای استان که مبلغ ۲۸۲۰‌میلیارد‌ریال بود، هرمزگان توانست ۳۵۰۰‌میلیارد‌ریال درآمد کسب کنند که حائز رتبه دوم کشوری شد.

وی همچنین از تدوین سند جامع نیروی انسانی استان به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم استان نام برد و گفت: کارآمدی نیروی انسانی، استفاده بهینه از تخصص‌ها، فراهم نمودن بستر رشد استعدادها و... از اهداف این طرح بزرگ است که نقش محوری در توسعه استان دارد.

مقام عالی دولت در هرمزگان در بخش انتهایی گزارش خود با اشاره به ویژگی پروژه‌های عمرانی امسال از توجه جدی به توسعه زیرساخت‌ها و امور زیربنایی خبر داد و گفت: از دلایل عمده تخصیص اعتبارات بیشتر به حوزه حمل و نقل و انرژی، نیاز استان به این مهم بوده است تا از مواهب آن در مسیر توسعه بهره لا‌زم گرفته شود.