دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: به دنبال برگزاری بازدیدها و جلسات پرسش و پاسخ اقشار مختلف جامعه این بار طرح بزرگ میدان شهدا میزبان اتحادیه معماران تجربی و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی شد. بازرس اتحادیه معماران تجربی در این دیدار با بیان اینکه رفع گره تاریخی ترافیک شهر مشهد ارزنده‌ترین خدمات مدیران این ابر پروژه شهری است، گفت: به دلیل انتقال ترافیک به محدوده‌های بعدی مانند میدان سعدی یا خواجه ربیع خواستار تعامل بیشتر مدیریت این طرح با سازمان‌های مربوطه و بالعکس برای ساماندهی ترافیک اطراف طرح هستیم.

سید حمید نورالحسینی افزود: توجه به رفت‌وآمد جانبازان و معلولان و قرار دادن مسیرهای مناسب برای ایشان برجسته‌ترین نکته این طرح ملی است.

کارشناس امور آب مشهد نیز در این دیدار با اشاره به ایده پیاده کردن تونل انرژی در یکی از قدیمی‌ترین میادین مشهد گفت: عبور تاسیسات زیر بنایی از این محل آرامش همشهریان و زائران را در هنگام هر مشکل جزئی در شبکه آب، برق و تلفن بر هم نخواهد زد.

کیمیا شایان افزود: حرکات موزون فواره‌ها در عرصه میدان ایده بسیار مناسبی است که باید با سایر امکانات آرامش دهنده چون نقش و نگارهای ایرانی همراه شود.

در ادامه مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا با اشاره به اینکه میدان شهدا تسهیلات زائر و مجاور را تواما در نظر گرفته است، گفت: نگاه عمیق به گشایش گره ترافیکی مرکز مدنی شهر مشهد، ساماندهی اتوبوس‌های درون شهری و هماهنگی و طراحی برای تلاقی سه خط قطار شهری در آینده از زیر این میدان از جمله اقدامات انجام گرفته برای ایجاد رفاه در تردد زائران و مجاوران مشهدی است.

مهندس سید مهدی درهمی با بیان اینکه هیچ یک از املاک تحصیل حریم شده در طرح میدان شهدا به اجبار یا ارزان خریداری نشده است، تصریح کرد: حتی در مواردی که برخی مالکان شخصی، این پروژه ۳۰ هکتاری را با تاخیر و مشکلات متعددی مواجه کردند ما به عنوان یک شهروند که مایل به همکاری با این پروژه نیست به ایشان نگاه کرده‌ایم و رعایت حقوق شهروندان در بدترین شرایط شعار و عملکرد این مجموعه است.

وی در خصوص برخی نقدها نسبت به معماری عرصه میدان نیز گفت: طرح میدان شهدا به لحاظ معماری عملکردی، بر اساس ضوابط پیش رفته و مشکل خاصی متوجه آن نیست، اما در معماری نما که به موارد زیبا شناختی برمی‌گردد هر طرحی متناسب با سلیقه افراد امتیاز می‌گیرد از این رو تا زمان تکمیل نمی‌توان در مورد آن نظر داد زیرا که پوسته نماها با طراحی‌های متفاوت و به شکل اسلامی تغییر خواهد کرد.