ایجاد 336 فرصت شغلی در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: بحث ایجاد اشتغال و رسیدن به نرخ ۷‌درصدی بیکاری در کشور طی یک دوره پنج ساله از جمله سیاست‌هایی بود که در سال جاری از سوی دولت عنوان شود. بر این اساس مقرر شد تا با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود ضمن تعیین سهمیه اشتغال در هر استان سند اشتغال در استان‌ها تدوین شده و بر اساس آن در نهایت سند اشتغال کشور تدوین شود. بر این اساس و از ابتدای سال جاری برگزاری هفتگی جلسات شورای اشتغال در استانداری خوزستان که گاه و با توجه به حساسیت امر و توجه استاندار خوزستان به این مهم به تشکیل دو بار جلسه در هفته نیز می‌انجامید، سند اشتغال خوزستان با سهمیه ۵ ساله ایجاد و ۳۵۰‌هزار شغل طی پنج سال تدوین شد.

هر چند که بحث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کنار حفظ و پایداری فرصت‌های موجود و بکارگیری نیروهای بومی در اجرای پروژه‌ها و استفاده دستگاه‌های اجرایی از محصولات تولیدی استان از دغدغه‌هایی بود که همواره در جلسات شورای اشتغال خوزستان به چشم می‌خورد، اما عدم همکاری بانک‌ها و ارائه آمار ضعیف عملکردی آنها نیز در این میان بحث داغ جلسات بود.

سهمیه سال جاری استان تعهد ایجاد ۸۰‌هزار فرصت شغلی جدید است که با توجه به شروع این طرح در سال جاری هرگونه عقب افتادگی در این طرح در سال اول می‌تواند به عدم تحقق افق ۵ ساله طرح در استان منجر شود از این رو استارت کار نیازمند عزم جدی است که تلاش همه مسوولان امر را می‌طلبد.

با تمام این اوصاف و پس از برگزاری هفده جلسه شورای اشتغال در استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳۶ فرصت شغلی از طریق افزایش جذب تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی زودبازده و کارآفرین ایجاد شده است که در این راستا نتایج حاصل از افزایش جذب تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی زودبازده از ابتدای سال جاری تا‌کنون گویای این مطلب است که کل طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها از ابتدای سال جاری ۴۰ طرح بوده که تعداد کل اشتغال جدید در این طرح‌ها ۳۳۶ فرصت شغلی است که تسهیلات مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها نیز ۱۸‌میلیارد تومان برآورد شده است.

همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۱۲‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان اعتبار به متقاضیان طرح‌های اقتصادی زود بازده پرداخت شده است، که این میزان برابر با ۱۲ میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

بر اساس این گزارش، تعداد طرح‌های تایید شده در بانک‌ها ۱۰۸ طرح و اشتغال جدید در طرح‌های تایید شده بانک‌ها نیز ۴۵۵ فرصت شغلی بوده، همچنین تسهیلات مصوب برای طرح‌های تایید شده نیز ۲۷‌میلیارد تومان است.

تعداد طرح‌های انعقاد قرارداد شده نیز ۷۷ طرح است که مبلغ اعتبار طرح‌های قراردادی منعقد شده ۲۲‌میلیارد تومان بوده که تعداد اشتغال در این طرح‌ها ۴۱۲ فرصت شغلی عنوان شده است.

امید آن می‌رود در نیمه دوم سال جاری شاهد نتیجه اشتغال که در شش ماهه نخست برای آن برنامه‌ریزی شده است، باشیم.

استاندار خوزستان در هفدمین جلسه کارگروه اشتغال استان ضمن تاکید بر اینکه ضروری است سهمیه‌بندی برای طرح‌های اشتغالزایی و وضعیت منابع بانکی ظرف یک هفته آینده مشخص شود، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی نسبت به توجیه اقتصادی طرح‌های پیشنهادی به بانک‌ها دقت نظر ویژه‌ای را اعمال کنند تا بانک‌ها نیز راحت‌تر و سریع‌تر بتوانند طرح‌ها را تایید و تصویب کنند.

سید جعفر حجازی با اشاره به اینکه ضروری است دستگاه‌ها پروژه‌هایی با میزان اشتغال بالا و سرانه کم را پیشنهاد دهند، افزود: سعی شود پروژه‌هایی عنوان شوند که اشباع شده نیستند و مدت کمتری در بانک معطل می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه جلسه آینده نیز بحث وصول معوقات بانک‌ها در دستور کار شورا قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در بخش صنایع دستی و گردشگری هنوز تغییر وضعیت جدی مد نظر شورا را شاهد نیستم که با توجه به زمینه اشتغالزایی بسیار در این بخش و با توجه به پرداخت‌های اندک و قابل تامین آن ضروری است این بخش در یک جلسه کارگروه اختصاصی بررسی شود.

وی افزود: تمام دستگاه‌های متعهد به ایجاد اشتغال که اطلاعات و آمار ارائه داد‌ه‌اند باید با ذکر نام و اطلاعات مربوط، افراد جدید شاغل شده و میزان اشتغال ایجاد شده را در فرم‌های مربوط مشخص کنند.

حجازی با بیان اینکه در صورت لزوم، جلسات هفتگی در شهرستان‌های استان برای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی برگزار می‌شود، اظهار کرد: همچنین واحدهایی که انگیزه ایجاد ظرفیت جدید و اشتغال جدید در همان واحد را دارند باید حمایت و پشتیبانی شوند.

حجازی با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال استان در نیمه دوم سال بهتر می‌شود، خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست سال درگیر اعتبارات بانک‌ها، توزیع منابع و آغاز به کار بعضی از فعالیت‌های تولیدی بودیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه امیدواریم امسال به مرز یک‌میلیارد‌دلار صادرات به کشور عراق دست یابیم، تصریح کرد: اگر صادرات را به این میزان برسانیم در واقع یک رشد ۴۰ تا ۵۰‌درصد را در این بخش خواهیم داشت و می‌توان امیدوار بود که در نیمه دوم سال به مرز تعهد خود در ایجاد اشتغال برسیم.