دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی از مبادله تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بنادر امام، بورگاس بلغارستان و بجایه الجزایر خبر داد. محسن صادقی‌فر در خصوص یادداشت تفاهم‌های خواهر خواندگی میان بنادر ایران و سایر کشورها گفت: از سال ۸۴ تا تیر ماه سال جاری اسناد و مدارک یادداشت تفاهم خواهر خواندگی میان بنادر ایران با ۲۳ بندر از سایر کشورها مبادله شد. وی افزود: طی این مدت تفاهم‌نامه‌های خواهر خواندگی با ۱۳ بندر که مهم‌ترین آنها بنادر روسیه است، به امضا رسید.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: اسناد و مدارک هفت بندر از هفت کشور نیز مبادله شده و در حال بررسی است، علاوه براین پیشنهادهایی نیز برای انعقاد تفاهم‌نامه خواهر خواندگی با سه بندر از سایر کشورها داشته‌ایم.

صادقی‌فر خاطر‌نشان کرد: تفاهم‌نامه خواهر خواندگی میان بنادر امام و بجایه الجزایر هم در اوایل تیرماه سال جاری مبادله شد که اسناد این تفاهم نامه در حال بررسی است و سند این یادداشت تفاهم پاراف نیز شده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مابقی تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شده یا در حال بررسی بوده، مربوط به سال‌های گذشته است.

وی به ارائه آماری در خصوص امضای یادداشت تفاهم‌های خواهرخواندگی طی سال ۸۸ با بنادر سایر کشورها پرداخت و افزود: یادداشت تفاهم‌های خواهر خواندگی میان بنادر شهید رجایی و آبیجان ساحل عاج در فروردین ماه، بنادر نوشهر و آکتائو در خرداد ماه، بنادر امیر‌آباد و اولیا روسیه و نوشهر و ماخاچ کالا در مرداد ماه و در نهایت یادداشت تفاهم خواهر خواندگی میان بنادر شهید رجایی و طرابوزان ترکیه در مهر ماه سال گذشته به امضا رسید.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از سال‌های گذشته نیز اسنادی برای خواهرخواندگی میان بنادر ایران و سایر کشورها مبادله شده و هنوز تفاهم‌نامه‌ای امضا نشده است، بیان کرد: اسناد بنادر جاسک و خصب عمان، شهید رجایی و نینگبو چین، امیرآباد و باکو آذربایجان، شهید رجایی و بانجول گامبیا، رنیکا کورواسی و کلانگ مالزی نیز طی سال‌های ۸۶ و ۸۷ مبادله شده که این مدارک در حال بررسی است.