دنیای اقتصاد - قزوین - لیلا بیگدلی: سرپرست دفتر حمل‌و‌نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: به منظور اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، امسال سامانه تاکسیرانی کشور به سیستم پایش هوشمند مجهز می‌شود. سیدمجتبی شفیعی در کارگاه آموزشی GPS که با حضور مدیران عامل سازمان تاکسیرانی سراسر کشور در سالن باغستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از روش‌های بهبود مدیریت نرم‌افزاری استفاده از ابزارهای جدید مانند سیستم‌های هوشمند است که در حمل‌و‌نقل آی‌تی‌اس نامیده می‌شود.

وی گفت: در سیستم‌های هوشمند حمل‌و‌نقل برای همه اجزای سیستم‌ها و ناوگان حمل‌و‌نقلی ابزارها و تکنیک‌هایی از خودرو تا مسیر و ایستگاه مرکز کنترل داریم و به این سمت می‌رود که عوامل انسانی از مجموعه مدیریت حمل‌و‌نقل به یکسری روش‌های هوشمند الکترونیکی تبدیل شود که نقش عامل انسانی مستقیم حذف شود.

شفیعی تاکید کرد: تجربه جهانی نشان داده است با هزینه‌اندک که شاید کمتر از ۱۰‌درصد ارزش‌ریالی ناوگان باشد، می‌شود بهبودی در سیستم ایجاد کرد که منافع آن بیشتر از ۷۰‌درصد از عملکرد سیستم باشد، بنابراین قطع یقین از نظر صرفه اقتصادی واجب است ما به سمت این روش بهبود مدیریت برویم.

سرپرست دفتر حمل‌و‌نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور توضیح داد: در سامانه هوشمند حمل‌و‌نقل ترافیک سیستم AVL نقش اساسی دارد که یکی از اجزای سخت‌افزاری AVL و سیستم پایش هوشمند GPS است.

شفیعی اعلام کرد: البته دولت در قوانین توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به این موضوع توسعه سیستم هوشمند توجه خاصی داشته و امسال با توجه به برنامه‌ریزی که در سازمان شهرداری‌ها و هماهنگی با اتحادیه تعاونی‌ها صورت گرفته بود، مطالعه‌ جامعی صورت گرفت و به نتایج و سیستم خوبی رسیدیم.

وی گفت: این سیستم ارتباط مستقیمی با هدفمند کردن یارانه‌ها دارد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور عنوان کرد: امسال قرار است تمام سامانه تاکسیرانی کشور به این سیستم مجهز شود که در اولویت شهرهای بزرگ‌تر و در فاز دوم مابقی شهرها مجهز به این سیستم می‌شود.